http://Zorg%20en%20Medisch%20Accon%20avm

De zorg toekomstbestendig: tips voor zorgondernemers

De zorg toekomstbestendig: tips voor zorgondernemers

jeugdzorg

De zorg staat onder druk, dat is geen nieuws meer. Door de coronacrisis is het kabinet flink wakker geschud: er moet iets veranderen om de zorg toegankelijk, up-to-date en werkbaar te houden. Met Prinsjesdag achter de rug, neem ik u graag mee in de nieuwste ontwikkelingen en plannen. En wat u dit najaar als zorgondernemer kunt doen om goed voorbereid te zijn op 2022.

De lach van een kind

Zelf ben ik vooral actief in de jeugdzorg, maar de ontwikkelingen die daar plaatsvinden gelden voor de hele zorgsector. Naast de financiële uitdaging zie ik een belangrijke uitdaging voor de komende jaren: genoeg gekwalificeerd personeel vinden.

De vergrijzing zorgt voor een grote uitstroom van personeel, terwijl de instroom klein is. Het is dus van belang om als werkgever aantrekkelijk te blijven voor uw personeel. Hoe doet u dat? Een goed salaris is natuurlijk belangrijk. Maar benadruk vooral de mooie kant van het werk. Die glimlach op het gezicht van een kind geeft zoveel energie. Laat toekomstig zorgpersoneel dat zien!

Van vof naar bv

Nu ter zake: met de krappe vastgoedmarkt is een geschikt pand vinden voor uw onderneming niet gemakkelijk. Hebt u een pand? Dan wilt u dat veilig stellen. Steeds meer ondernemers in de zorg kiezen voor de besloten vennootschap (bv) als ondernemingsvorm. Bij een eventueel faillissement en de juiste bv-structuur kunt u uw pand waarborgen. De bv-vorm is ook interessant vanwege het lage tarief in de vennootschapsbelasting. In 2021 geldt een tarief van 15 procent voor de eerste 245.000 euro. In 2022 wordt de eerste schijf verlengd met 1,5 ton tot 395.000 euro. Bent u benieuwd of de bv ook voor u fiscaal aantrekkelijk is? Neem dan contact op met uw acconavm adviseur.

De zorg toekomstbestendig

Dan Prinsjesdag. Aangezien het kabinet demissionair is, voeren ze geen grote veranderingen door. Toch erkent het de grote problemen in de zorg. Het kabinet trekt meer geld uit en zet het op de juiste plekken in om de processen soepeler te laten verlopen. Zodat de zorg beter voorbereid is op de toekomst.

Als accountant in de jeugdzorg ben ik erg opgelucht dat de ernst van de achterstand in de jeugdzorg wordt aangekaart. Er is nú actie nodig. Er zijn enorme wachtlijsten, financiële problemen bij gemeenten en kinderen die daardoor aan hun lot worden overgelaten. Volgend jaar komt er 1,3 miljard euro extra bovenop de 300 miljoen die in 2019 al afgesproken was. Die investering is meer dan welkom.

E-health en stageplekken

14 miljoen euro van die investering wordt uitgetrokken voor de ‘Stimuleringsregeling e-health’ thuis. Dat is mooi. Ik denk dat u als ondernemer moet meegaan in deze ontwikkeling. Doet u dat niet, dan loopt u binnen de kortste keren achter de feiten aan en krijgt u een steeds kleiner patiëntenbestand. Zet daarom nog meer in op automatisering en online werken. Zeker met de krappe arbeidsmarkt in het achterhoofd.

Nog eens 63,5 miljoen wordt gebruikt om meer stageplekken aan te bieden. Meer stageplekken zijn belangrijk om jong personeel te werven. Studenten maken alvast kennis met het werkveld en kunnen hun enthousiasme overbrengen op leeftijdsgenoten. En als de stageplek goed bevalt, is er kans dat de stagiair zal blijven of later naar u terugkeert.

Najaarstips voor ondernemers in de zorg

Wat kunt u dit najaar doen om goed voorbereid 2022 in te gaan? Denk bijvoorbeeld na over uw personeelssamenstelling. Wie heeft u nodig op welke plek? Waar is verschuiving mogelijk, hoe beloont u uw medewerkers optimaal en tegelijkertijd verantwoord? Mijn collega’s van de acconavm werkgeversservice kunnen u hierbij helpen.

En besteed aandacht aan uw digitalisering! Benut de mogelijkheden, zodat u vanaf 1 januari met een up-to-date, innovatief systeem verder kunt. Bij acconavm zijn we hierin gespecialiseerd. We bieden u graag ondersteuning en advies.

Verder is het prettig om uw patiëntenregistratie goed op orde te hebben en inzicht te hebben in uw financiële prestaties. Accompas biedt hierin uitkomst: een online administratieconcept, ook voor de zorg. Met de informatie die Accompas geeft, weet u of u de juiste koers vaart of wellicht uw strategie moet aanpassen. Uw acconavm adviseur begeleidt u hier graag in.

Meer informatie

Wilt u meer weten over wat Accompas voor u kan betekenen? Neem contact op met uw acconavm adviseur of maak een afspraak bij een kantoor bij u in de buurt.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Arno Groen Directeur Accountancy
Arno Groen (Directeur Accountancy)
Al sinds 1990 is Arno Groen actief in het accountancyvak. Als Directeur Accountancy stuurt hij een team van juristen, fiscalisten en accountants aan. Eén van zijn specialismen: ondernemers in de jeugdzorg helpen succesvol te ondernemen. Met hart voor de zorg en ruime ervaring is hij een waardevolle sparringpartner voor talrijke ondernemers. Vanuit de regio Apeldoorn – Barneveld adviseert hij op betrokken wijze ondernemers in het mkb en de (jeugd)zorg. Tevens is hij Teamcaptain in Barneveld van het Agro-team aldaar. Een veelzijdig man, die ervan houdt om de dingen te benoemen zoals ze zijn. Op 22 september is Arno Groen een van de presentatoren van het Prinsjesdag Ondernemerswebinar.
  • a.groen@acconavm.nl
  • Directeur Accountancy
  • +31 884468136


<< terug naar overzicht