Waardecreatie in IT

Waardecreatie

Gaat je als snelgroeiende onderneming in de IT alles voor de wind? Gemotiveerde medewerkers, uitdagende opdrachten, mooie klanten en prima winstgevendheid? Durf dan toch eens verder te kijken. Hoe ziet u de toekomst van uw bedrijf?

Voor de lange termijn is het belangrijk af en toe even in de helikopter te gaan zitten en zo naar uw onderneming te kijken. Te genieten van wat er nu allemaal al is neergezet, maar ook na te denken over de toekomst.

Drie fasen van waardecreatie

Eén van de speerpunten van acconavm corporate finance is ‘waardecreatie’. Hierbij zijn een drietal fasen te onderscheiden:

  1. De nulmeting (berekening huidige waarde onderneming, alsmede signaleren concrete aandachtspunten voor het creëren extra waarde);
  2. Creëren van extra ondernemingswaarde (uitwerken en uitvoeren aandachtspunten);
  3. Oogstperiode (realisatie hogere waarde onderneming door verkoop).

Recent hebben we een opdracht uitgevoerd voor fase 1. Dit betrof een snelgroeiende onderneming in de zakelijke dienstverlening, IT, met op dit moment circa 20 werknemers. Zij detacheren hoog opgeleid personeel bij (middel)grote bedrijven om specifieke software te implementeren en te onderhouden. Deze onderneming heeft zijn zaakjes prima voor elkaar. Goed gemotiveerde collega’s, aansprekende klanten, uitdagende opdrachten en een prima winstgevendheid.

Met de opdrachtgever hebben we nagedacht over de toekomst en hebben we de volgende concrete aandachtspunten geformuleerd:

  1. Optimaliseren organisatiestructuur;
  2. Creëren recurring (terugkerende) omzet;
  3. Inregelen staffuncties (finance, personeelszaken, ICT en PR/communicatie);
  4. Jaarlijks opstellen van activiteitenplannen (wie-doet-wat-wanneer-waarom met concrete actiepunten en formulering van het gewenste doel);
  5. Aanscherpen proces facturatie en beheersing debiteuren;
  6. Binden key-personeel bijvoorbeeld door een werknemersparticipatie;
  7. Optimaliseren verhouding tussen junior, medior en senior medewerkers;
  8. Pre-exit door gedeeltelijke verkoop aandelen aan een externe partij (met relevante ervaring, doorontwikkeling organisatie en internationale groei).

Onze cliënt geeft aan onze aandachtspunten als waardevol te ervaren en op korte termijn aan de slag te gaan met fase 2: Het verder uitwerken en vervolgens uitvoeren van de aandachtspunten.

Whitepaper met tips voor waardecreatie

Hebt u ook een goedlopende onderneming, maar komt u niet toe aan het goed neerzetten van uw organisatie, zodat groei ook te managen blijft? Hoe kunt u de waarde van uw onderneming substantieel vergroten? Wij hebben voor u een whitepaper gemaakt met tips betreffende waardecreatie voor uw onderneming. U downloadt deze via onderstaande button.

Ontvang nu uw gratis whitepaper
Tips voor waardecreatie whitepaper - april 2017.pdf
  • Door het invullen van deze whitepaperaanvraag verstrekt u de ingevulde gegevens aan acconavm. Deze gegevens worden verwerkt in ons CRM-systeem en worden vertrouwelijk behandeld. Uw gegevens worden enkel voor interne doeleinden gebruikt en zijn alleen inzichtelijk voor medewerkers die hier bij moeten kunnen, voor de juiste afhandeling en opvolging van uw aanvraag. Wilt u meer weten over hoe wij veilig gegevens verwerken? Bekijk dan ons privacystatement.
Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht