Dé waarde en prijs van uw onderneming

Waarde en prijs

Er zijn meerdere systematieken om een onderneming te waarderen. Bijvoorbeeld factor maal EBITDA, de Discounted Cashflow methode (DCF) of de Adjusted Present Value methode (APV), die weer een alternatief is voor de DCF methode. Bij alle waarderingen is het van belang om de onderneming te kennen. Simpelweg waarderen op basis van feiten uit het verleden en prognoses voor de toekomst is te kort door de bocht. De waarde en prijs van uw onderneming zit iets complexer in elkaar.

We geven u enkele voorbeelden die invloed hebben op de waarde en de prijs van uw onderneming:

  1. De (on)afhankelijkheid van afnemers, leveranciers en management. Kortgezegd: hoe onafhankelijker een bedrijf is, hoe positiever dit de waarde beïnvloedt.
  2. Zijn er toetredingsbarrières en hoe zit het met de financierbaarheid? Een kostbaar machinepark vergt meer financiering in vergelijking met een onderneming zonder kostbare machines.
  3. Trackrecord en internet. Met een positief trackrecord op internet kunt u nieuwe klanten veelal makkelijker overtuigen en daardoor eenvoudiger opdrachten scoren.
  4. Exclusief product en de omvang van de onderneming. Een exclusief product (mogelijk zelfs met patent) verkoopt anders dan een standaardproduct dat bij veel ondernemingen te verkrijgen is.

Bij een woning speelt hetzelfde. De waarde van een woning kan gebaseerd worden op de perceelsomvang en inhoud van de woning. Simpelweg op de feiten. De echte waarde is echter ook afhankelijk van bijvoorbeeld de ligging van de woning. Twee identieke woningen, waarvan de ene in Amsterdam ligt en de andere dicht bij de Duitse grens, hebben een verschillende waarde.

De aandelenwaarde en de ondernemingswaarde

Bij de verkoop van een woning is het gebruikelijk dat de lening afgelost wordt door de oude eigenaar. De koper regelt zelf een financiering. Er wordt dus niet gesproken over saldering van de waarde van woning minus de schulden die er op rusten. Dat is bij de verkoop van aandelen niet standaard het geval. Veelal dient de ondernemingswaarde gecorrigeerd te worden met correcties zoals bijvoorbeeld: Leningen en rekening-courant aandeelhouder(s), de herrekening van het ‘normaal’ werkkapitaal, de hoeveelheid aanwezige liquide middelen en de te betalen vennootschapsbelasting.

De uitkomst van de aandelenwaarde is dus de ondernemingswaarde minus voornoemde correcties. Ook hier is het van belang om u daadwerkelijk te verdiepen in de onderneming.

De prijs aan het eind van het traject

De prijs is uiteindelijk de opbrengst die u krijgt voor de aandelen die u verkoopt. Die prijs is een uitkomst van de onderhandelingen en hangt ook zeker af van de koper. Een strategische koper is doorgaans bereid meer te betalen.

We vergelijken de onderneming weer met een woning. In bijvoorbeeld Utrecht worden woningen verkocht boven de taxatiewaarde en vraagprijs die de makelaar hanteert. De verkoopprijs komt dan niet overeen met de waarde, de prijs is hoger dan de waarde.

Verder kan het zo zijn dat de prijs van een onderneming lager is dan de waarde, bijvoorbeeld omdat het zelf opstarten van een onderneming minder kost in vergelijking met het kopen van een onderneming. De uiteindelijke prijs van een onderneming bestaat uit een mix van meerdere zaken die spelen. Zoals garanties en concurrentie- dan wel relatiebeding, is er sprake van een lening door de verkoper, naast een bancaire financiering? Is er sprake van een variabele koopsom en hoe zit het met privé aansprakelijkheid? Blijft de huidige eigenaar ‘verplicht’ meewerken en wat is de hoogte van de vergoeding die daar tegen over staat? Blijft de verkoper eigenaar van de onroerende zaak, en gaat de nieuwe ondernemer het onroerend goed huren met wellicht op termijn recht op koop? Wat is de leeftijd en de gezondheid van de verkoper?

Het is dus niet zo dat, zoals bij een woning, u na de overdracht definitief klaar bent met elkaar. Regelmatig begint dan ook een periode van overdracht en inwerken.

Conclusie en advies

De ondernemingswaarde, de aandelenwaarde en de prijs verschillen doordat een verkoper en koper ieder vanuit hun eigen referentiekader naar de zaak kijken. Datzelfde geldt voor adviseurs, kortom iedere partij kijkt vanuit zijn eigen subjectieve perspectief naar de onderneming.

De waardering en verkoop van een woning vergt bepaalde vaardigheden. Dat is zeker ook het geval bij de waardering en verkoop van een onderneming. Laat u bijstaan door een professional, waardoor ook uw focus meer op de onderneming gericht blijft in de periode waarin de onderneming wordt verkocht. acconavm corporate finance heeft een aantal professionals die ondernemers begeleiden in een overnametraject. Van voorbereiding tot onderhandeling, van waardering tot aan het opstellen van de contracten. Steeds wordt er met u geschakeld om de juiste afstemming te houden. Via het onderstaande adviesformulier kunnen we u meer informatie verstrekken als u interesse hebt in een (voorbereidings)traject van bedrijfsoverdracht of waardering. De specialisten corporate finance helpen u graag, samen met uw accountmanager.

Ontvang nu uw gratis whitepaper
Flyer Corporate Finance februari 2016.pdf
  • Door het invullen van deze whitepaperaanvraag verstrekt u de ingevulde gegevens aan acconavm. Deze gegevens worden verwerkt in ons CRM-systeem en worden vertrouwelijk behandeld. Uw gegevens worden enkel voor interne doeleinden gebruikt en zijn alleen inzichtelijk voor medewerkers die hier bij moeten kunnen, voor de juiste afhandeling en opvolging van uw aanvraag. Wilt u meer weten over hoe wij veilig gegevens verwerken? Bekijk dan ons privacystatement.
Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht