Waar je aan moet denken als je als zzp’er begint

Waar je aan moet denken als je als zzp’er begint

Waar je aan moet denken als je als zzp’er begint

AcconLine-zzp'er

Je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, je hebt een btw-nummer gekregen en ook je VAR-verklaring is onderweg. Je kunt dus aan de gang als zzp’er. Maar hoe zit het met je administratie, de belastingdienst en aftrekposten? Gerrit de Boer, Mkb-adviseur bij acconavm , geeft tips voor startende ondernemers.

Houd je administratie goed bij

‘‘Een goede administratie is alles. Neem ten minste één keer per week de tijd voor je administratie. Zo kost het weinig tijd en houd je financieel overzicht. Door te zorgen dat je administratie op orde is, voorkom je verrassingen.’’

Laat je boekhouding checken

‘‘Laat je boekhouding regelmatig checken door iemand die er verstand van heeft en jou durft te vertellen hoe je ervoor staat. Een fout in je boekhouding kan je veel zorgen opleveren. Als iemand jou attendeert op bepaalde punten, weet je waar je aan toe bent.’’

Boekhouder of accountant?

“Het is slim om na te denken of je iemand inhuurt die je helpt bij je administratie. Een boekhouder kan voor een startende ondernemer veel betekenen. Maar wanneer je gaat groeien en je vragen specifieker worden, is een fullservice accountantskantoor als acconavm een optie. Zij kunnen je met al je vragen helpen.”

Gebruik een boekhoudprogamma

‘‘Je kunt je boekhouding ook zelf doen, maar dan raad ik je aan om dit via een online boekhoudprogramma te doen, zoals Acconline. Met de online boekhoud-tool is je administratie doen ontzettend gemakkelijk. Alleen je facturen of bonnetjes insturen en alles wordt geregeld. Dan heb je heel eenvoudig en snel je boekhouding op orde.’’

Deadlines zijn heilig

‘‘Wees altijd op tijd met je aangifte! Ben je dat niet, dan krijg je direct een aantal boetes en na twee keer te laat te zijn met je aangifte, verlies je het recht op het aanvragen van uitstel. Zo’n uitstel kan je als ondernemer de ruimte geven om bijvoorbeeld te sparen voor een grote heffing die je verwacht. Dat recht wil je dus wel behouden.’’

Welke aftrekposten gelden voor mij?

‘‘Voor starters is er een aantal aftrekposten dat voor iedereen geldt. Denk bijvoorbeeld aan de startersregeling en de mkb-winstvrijstelling. Daarnaast zijn er ook aftrekposten die voor iedereen weer anders zijn. Laat je dus goed informeren over aftrekposten en op welke je recht hebt. Dat kan je namelijk veel geld schelen.”

Heb ik recht op toeslagen?

‘‘Veel ondernemers kijken niet of ze in aanmerking komen voor zorg- en huurtoeslag. Als je hier wel recht op hebt maar dit niet ontvangt, loop je geld mis. Reken daarom goed uit of je er recht op hebt. Zet voor de zekerheid wat lager in. Zo is de kans aanwezig dat je in een goed jaar minder hoeft terug te betalen, maar in een slechter jaar juist toeslag ontvangt.’’

En last but not least:

Geef niet uit wat je niet hebt

‘‘Zelfstandig ondernemers houden zakelijk en privé vaak niet goed gescheiden, ook niet op financieel gebied. Ze houden vaak geen rekening met de btw die later nog afgedragen moet worden. Zorg er daarom voor dat je een buffer hebt. Je kunt bijvoorbeeld de btw die je ontvangt, aan de kant zetten. Zo weet je zeker dat die altijd kunt afdragen aan de belasting. Geef dus geen geld uit dat je niet hebt!’’

Dit is een bericht van Acconline.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht