Verkoop van uw onderneming

verkoop onderneming

We zien weer meer beweging in de verkoop van ondernemingen. Voor een goed verkoopproces is de klik tussen verkoper en koper van cruciaal belang, vooral als het bestaande netwerk van de oude eigenaar van belang is voor de omzetrealisatie van de koper. Waar moet u opletten bij de verkoop van uw onderneming?

De rol van de verkoper

Voor een ondernemer met een handelsbedrijf in een nichemarkt werd acconavm corporate finance ingeschakeld om een koper te vinden, die in staat was de onderneming over te nemen.

Aangezien de kennis en het netwerk van de eigenaar in deze situatie erg belangrijk is voor de continuïteit van de onderneming was betrokkenheid van de oude eigenaar na de overname erg belangrijk. Naast de optimalisatie van de deal met betrekking tot de prijs en bijhorende voorwaarden was het dus van belang dat er een ‘klik’ zou zijn tussen de bestaande ondernemer en de overnemende partij. Tijdens een uitgebreide kennismaking is hiervoor veel tijd genomen.

Traject van een verkoop

Als adviseur van de verkoper hebben we de volgende stappen gezet:

  • in kaart brengen van de waarde van de onderneming;
  • zoeken van een koper;
  • begeleiden van het kennismakingstraject;
  • het onderhandelproces: van interesse wekken tot een deal sluiten;
  • en ten slotte het vastleggen van de afspraken in de diverse overeenkomsten.

In deze situatie werd het vastgoed mee verkocht. Bij de beoordeling van de contracten is een beroep gedaan op een van de juridisch adviseurs binnen acconavm. Kortom een heel proces, wat de nodige tijd neemt.

Het is prettig om een eerste aanspreekpunt uit handen te geven. Als adviseur van de verkoper zijn we als het ware een ‘buffer’ tussen de beide partijen en kunnen zo ook de ‘emotionele klappen’ opvangen.

Samenwerking

Inmiddels zijn we in de fase beland, dat beide partijen samen aan het ondernemen zijn. De koper is daarbij uiteraard ‘leading’, maar de verkoper is daarbij ook belangrijk, gezien de ervaring en het netwerk. Mede gezien de financiële betrokkenheid van de verkoper zijn er dezelfde belangen, tijdens de deal zijn er geen openstaande punten blijven staan. Bij aanvang van het traject waren er uiteraard destijds tegengestelde belangen. Nu de transactie is gesloten, staan de neuzen dezelfde kant op, waarbij de onderneming is overgedragen en de waarde van, en de werkgelegenheid in, de onderneming is behouden. Missie geslaagd dus!

Actief op twee gebieden

acconavm corporate finance richt zich op twee kernactiviteiten:

  • de koop en verkoop van bedrijven en
  • de begeleiding van bedrijven in zwaar weer

Advies nodig rondom dit onderwerp?

Adviseur Hanno Nieuwenhuizen: “In bovenstaande casus was de rol van de oud-eigenaar erg belangrijk, hetgeen het traject intensiever maakte. Uiteindelijk waren alle partijen tevreden en dan zijn wij dat ook. Overigens zien we dat er weer meer beweging in de markt begint te komen. Bedrijven staan open voor nieuwe avonturen, banken worden toeschietelijker als er een goed verhaal wordt gepresenteerd. Ook worden we regelmatig benaderd of we interessante bedrijven in de verkoop hebben, zowel door de accountmanagers in opdracht van hun klant, als ook door ondernemers rechtstreeks. Volop kansen dus!”

  • dealmaking
  • creativiteit
  • groot netwerk van potentiële kopers
  • samenwerking met accountmanager
  • ontzorgen opdrachtgever
  • samenwerking met fiscalisten en juristen

Meer informatie

Wilt u meer weten over onze advisering rondom deze thema’s? Neem dan contact op via het onderstaande adviesformulier of stuur een mail naar corporatefinance@acconavm.nl. Onze brochure over koop en verkoop van uw bedrijf en de flyer: Uw bedrijf in slecht weer, kunt u onderstaand downloaden.

Ontvang nu uw gratis whitepaper
Flyer Corporate Finance februari 2016.pdf
  • Door het invullen van deze whitepaperaanvraag verstrekt u de ingevulde gegevens aan acconavm. Deze gegevens worden verwerkt in ons CRM-systeem en worden vertrouwelijk behandeld. Uw gegevens worden enkel voor interne doeleinden gebruikt en zijn alleen inzichtelijk voor medewerkers die hier bij moeten kunnen, voor de juiste afhandeling en opvolging van uw aanvraag. Wilt u meer weten over hoe wij veilig gegevens verwerken? Bekijk dan ons privacystatement.
Ontvang nu uw gratis whitepaper
Flyer Bedrijven in slecht weer - april 2016.pdf
  • Door het invullen van deze whitepaperaanvraag verstrekt u de ingevulde gegevens aan acconavm. Deze gegevens worden verwerkt in ons CRM-systeem en worden vertrouwelijk behandeld. Uw gegevens worden enkel voor interne doeleinden gebruikt en zijn alleen inzichtelijk voor medewerkers die hier bij moeten kunnen, voor de juiste afhandeling en opvolging van uw aanvraag. Wilt u meer weten over hoe wij veilig gegevens verwerken? Bekijk dan ons privacystatement.
Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht