http://banner%20Finnacile%20planning

Uw bedrijf overdragen: blijf financieel gezond met een financiële planning

Financiële planning

Uw bedrijf verkopen of overdragen doet u vaak maar één keer in uw leven. Een belangrijk moment dus, want er verandert veel. Denkt u erover om over enkele jaren te stoppen? Hoe ziet uw leven er dan uit? Na de verkoop of bedrijfsoverdracht? En wat blijft er in financieel opzicht te besteden? Een goed moment om eens naar uw financiële planning te kijken.

Grip op de toekomst

Stoppen met de zaak, met pensioen gaan, het bedrijf verkopen of overdragen aan de volgende generatie. Een bedrijfsovernametraject is complex en gaat gepaard met veel kosten. Wat betekent de verkoop van uw bedrijf eigenlijk voor uw persoonlijke financiën? Vraagt u zich af: ‘Wat houd ik over na de verkoop of overdracht? Heb ik hiermee voldoende financiële ruimte voor de komende tien jaar? Of zelfs voor mijn pensioen? En wat als ik in de toekomst een schenking wil doen? Of een nieuwe investering?’ Met een financiële planning krijgt u antwoord op deze vragen. Zo kunt u nu de juiste beslissingen nemen om goed voorbereid de toekomst tegemoet te gaan.

De financiële planning

U maakt een afspraak met uw acconavm adviseur en samen bespreekt u uw wensen voor de toekomst. De verkoopopbrengst van uw onderneming is in dit geval de basis van uw financiële plan. Hoeveel is uw bedrijf nu waard? U kijkt hoeveel u nu netto te besteden hebt, wat er na de bedrijfsoverdracht mogelijk verandert, en hoeveel u in de toekomst nodig hebt. Houdt u genoeg over als u nú zou verkopen? Bij acconavm gebruiken we bepaalde rekentools, waarbij we niet alleen cijfermatig, maar ook visueel uw financiële situatie inzichtelijk maken.

Ook schat u risico’s in en maakt u prognoses. Daarbij bespreekt u een aantal onderwerpen die invloed kunnen hebben op uw financiële situatie, zoals een huwelijk. Maar ook minder leuke onderwerpen zoals een scheiding, overlijden of arbeidsongeschiktheid. Mijn collega Willem Vennix schreef hier al eerder een blog over. [link]

Onverwachte potjes en uitgaven

Ik zie in de praktijk dat ondernemers vaak niet weten wat hun maandelijkse inkomsten en uitgaven zijn. Dit inzichtelijk maken én kijken hoe het verandert na de verkoop, is uitermate belangrijk. Ik zie veel ondernemers die diverse spaarpotjes hebben opgebouwd in de afgelopen jaren. Maar daarbij is het voor hun niet altijd duidelijk waar ze die voor kunnen gebruiken en of er nog afgerekend moet worden met de Belastingdienst. Bij acconavm adviseren we hier graag over.

Acties na de financiële planning

Blijkt na de financiële planning dat u onvoldoende vermogen overhoudt na de verkoop van uw bedrijf? Dan bespreken we samen de mogelijkheden. Wellicht kunt u extra waarde toevoegen aan uw bedrijf, waardoor u bijvoorbeeld de verkoopprijs kunt verhogen. Of de verkoop uitstellen. Met meer risico beleggen is ook een optie. Of investeren in vastgoed en dat verhuren.

Blijkt dat u vermogen overhoudt? Dan kun u bijvoorbeeld nadenken over een schenking aan uw kinderen of om de verkoopprijs wat te verlagen. Zeker bij een overname door uw zoon of dochter kan dit voor beide partijen een fiscaal voordelige mogelijkheid zijn.

Iets voor u? Vraag de whitepaper aan

Bent u van plan om over een aantal jaar uw bedrijf te verkopen? Dan raad ik u aan om zo’n vijf jaar van te voren een financiële planning te maken. U hebt dan nog een aantal jaar te tijd om eventueel bij te sturen en ook uw bedrijf te optimaliseren.

De kosten voor een financieel plan zijn relatief laag in verhouding met de kosten die een bedrijfsovername met zich meebrengt. En het geeft u veel duidelijkheid en rust. We hebben 8 tips voor u op een rijtje gezet, waarom een financiële planning voor u zinvol kan zijn. U vraagt de whitepaper kosteloos aan en ontvangt deze in uw mailbox.

Neem contact op

De adviseurs van acconavm hebben ruime ervaring met het maken van een financieel plan. En helpen u graag. Benieuwd of een financiële planning iets voor u is? Neem dan vrijblijvend contact op. Of maak een afspraak bij een kantoor bij u in de buurt.

Ontvang nu uw gratis whitepaper
Whitepaper - Financiële planning - november 2021.pdf
  • Door het invullen van deze whitepaperaanvraag verstrekt u de ingevulde gegevens aan acconavm. Voor een correcte verzending en juiste opvolging van onze whitepapers verwerken wij uw gegevens in ons CRM- en e-mailmarketingsysteem. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en worden niet aan derden verstrekt. Wilt u meer weten over hoe wij veilig gegevens verwerken? Bekijk dan de privacyverklaring van acconavm. Deze is te vinden op onze website: https://acconavm.nl/privacy/. Het gebruik van de whitepaper is verbonden aan de voorwaarden uit onze disclaimer. Deze is te vinden op onze website: https://acconavm.nl/disclaimer/.
Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Edwin Ufkes (Directeur Belastingadvies, Adviseur Corporate Finance (Regio Groningen / Drenthe))
Edwin Ufkes is als directeur Belastingadvies met name werkzaam in Groningen en Drenthe.  Met passie adviseert hij vooral mkb-ondernemers over zaken als bedrijfsopvolging, de aan- en verkoop van ondernemingen, bedrijfsstructuren en de Innovatiebox. Ook helpt hij dga’s graag met het opstellen van een goede financiële planning. Hij is creatief, praktisch en oplossingsgericht en gaat uitdagingen graag aan! Daarnaast is hij werkzaam als onderdeel van het team Corporate Finance, die aan- en verkoop van bedrijven begeleidt.


<< terug naar overzicht