Transitieperiode brexit bijna voorbij: hoe zit het met de btw?

Brexit-voucher

Sinds 31 januari 2020 is de brexit al een feit, maar de transitieperiode loopt 31 december 2020 af. Voor de btw betekent dit dat het Verenigd Koninkrijk als derde land wordt beschouwd. Wat betekent dit voor u als ondernemer, als u inkoopt vanuit het VK, of goederen levert aan het VK? Lees waar u op kunt letten, en ontdek wanneer een vergunning artikel 23 aan te bevelen is.

Stand van zaken

Hoewel nieuws over de brexit een periode naar de achtergrond leek te verdwijnen, zijn de onderhandelingen over een akkoord  moeizaam doorgegaan. Ze lopen nu tegen de einddatum aan en het blijft spannend. Er zijn nog drie scenario’s mogelijk:

  • Er komt een deal, met afspraken over de handel in goederen en diensten.
  • Er komt geen deal, met invoerheffingen op veel producten als gevolg.
  • Er komt een gedeeltelijke, tijdelijke deal, met minimale afspraken.

Doet u zaken met het VK, dan is het verstandig om rekening te houden met een no-deal brexit.

Vergunning artikel 23

Op 1 januari 2021 is de transitieperiode voorbij en gelden de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WHO). Voert u goederen in vanuit het VK, dan geldt het volgende. Hebt u recht op aftrek van voorbelasting, dan vraagt u de betaalde btw na invoer weer terug. Dit kan nadelig zijn voor uw cashflow, omdat u (langer) op de terugbetaling moet wachten.

Met een vergunning artikel 23 geeft u de te betalen btw over uw invoer in één keer aan bij uw eerstvolgende btw-aangifte. Dit geldt ook voor de aftrek van voorbelasting. Dit voorkomt liquiditeitsproblemen en werkt efficiënter.

Zorg dat u de vergunning voor 1 januari 2021 geregeld hebt. Wij kunnen u daarbij helpen!

Aandachtspunten bij inkoop en verkoop

Als we uitgaan van een no deal-brexit, hoe zit het met de btw als u inkoopt in het VK of juist exporteert naar het VK? Dat hangt af van diverse factoren. Er is een verschil tussen verkeer van goederen en verkeer van diensten. We leggen het u graag uit:

  1. Btw-zaken bij verkoop van goederen (B2B)
    Een zakelijke levering aan het VK wordt voor de Nederlandse omzetbelasting als export zonder btw (out of scope) gezien. U hoeft geen ICP-opgaaf (intracommunautaire prestaties) te doen, maar wel een aangifte ten uitvoer bij de Nederlandse Douane. Afhankelijk van de leveringsvoorwaarden die u overeengekomen bent, moet óf de afnemer óf u de goederen invoeren en dus invoerrechten betalen (in het VK). Voor de verkoop van goederen aan particulieren gelden andere regels. Mogelijk komt er een digitaal portaal om de Britse btw voor goederen onder de 135 pond af te dragen in het VK.
  2. btw-zaken bij inkoop van goederen (B2B)
    Bij de inkoop van goederen vanuit het VK moet u een aangifte ten invoer indienen. Dan wordt de btw in Nederland geheven, dus bij u. U geeft de btw aan over de douanewaarde van de goederen in Nederland bij vraag 5b van de btw-aangifte. Met een vergunning artikel 23 hoeft u de verschuldigde invoer btw niet voor te financieren,, maar wordt deze invoer btw verlegd naar de eerstvolgende btw-aangifte.
  3. Btw-zaken bij inkoop van diensten (B2B)
    Neemt u diensten af in het Verenigd Koninkrijk? Deze dienst geeft u aan in rubriek 4a van de btw-aangifte. Er zijn uitzonderingen mogelijk, waarbij de dienst in het VK moet worden aangegeven.
  4. Btw-zaken bij verkoop van diensten (B2B)
    Verkoopt u aan zakelijke relaties in het VK, dan is de btw belast in het VK, dus bij uw afnemer. U vermeldt geen btw op de factuur, maar de woorden ‘VAT Out of Scope’. Tot 31 december 2020 worden deze diensten door u opgegeven in de opgaaf ICP.

Bij verkoop aan particulieren in het VK worden deze diensten in Nederland belast. Voor een aantal diensten zijn er uitzonderingen, zoals bij diensten op het gebied van onroerende zaken en restaurant- en cateringdiensten. Laat u goed informeren over uw specifieke situatie!

Mijn advies

De transitieperiode eindigt op 31 december 2020, daarom druk ik u op het hart om (nogmaals) te kijken of u goed bent voorbereid op een no-deal brexit. Zorg dat u goed in kaart hebt welke impact de brexit heeft op uw business. De Brexit Impact Scan is daar een mooi hulpmiddel voor. De brexit-specialisten van acconavm helpen u graag om u goed voor te bereiden. Stel uw vragen en deel uw zorgen via brexit@acconavm.nl.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht