Profiteert u al van de aantrekkende economie?

aantrekkende economie

Het eerste kwartaal van 2017 kunnen we in algemene zin positief noemen. De cijfers in het modesegment bevestigen het algemene beeld van een aantrekkende economie. De consument laat weer wat makkelijker zijn geld rollen. Profiteert u als retailer hier ook voldoende van?

Het consumentenvertrouwen is volgens het CBS zelfs weer op het hoogste niveau sinds 2007. Voor de retail is dit uiteraard een zeer welkome ontwikkeling. Maar de vraag blijft natuurlijk of u die positieve ontwikkelingen ook in uw portemonnee kunt voelen. Is de lijn bij u in de winkel net zo stijgend?

Onderstaande cijfers (Bron: INretail) betreffen de omzetstijging in het 1e kwartaal 2017 ten opzichte van het voorgaande jaar.

  • Herenmode                         + 14,0%
  • Vrouwenmode                    +  2,1%
  • Baby- en kindermode        + 10,4%
  • Damesschoenen                 + 15,4%
  • Herenschoenen                  +   4,8%
  • Kinderschoenen                 +   8,2%
  • Sportkleding                       +   4,7%

Ook uit andere hoeken van de non-food retail horen we positieve geluiden: bloemen, bouwmarkten, wonen, tuincentra, fietsen en persoonlijke verzorging).

Lange termijn minstens zo belangrijk

De trend van de economie speelt zich af op de korte termijn. Voor u als ondernemer zijn de trends op lange termijn minstens zo belangrijk. Ik wil u dan ook uitdagen eens na te gaan in welke mate u op onderstaande trends inspeelt.

  • Online en offline worden steeds meer aanvullend, waarbij de één niet zonder de ander kan. Online in nog wel bezig met een inhaalslag ten koste van offline.
  • De consument wordt veeleisender. Om een langdurige relatie aan te gaan, dient het hele plaatje te kloppen (uitmuntende service, toegepaste productkennis, moderne digitale aanwezigheid, een fijn gevoel in de winkel, etc.).
  • De steeds grotere wens voor ‘echte’ producten. Denk bijvoorbeeld aan groente en fruit uit de regio, ambachtsmannen in de winkel of duurzame kleding. Het gaat om producten met een verhaal, die aansluiten op het winkelconcept.

Soms valt het, ondanks de meezittende economie, niet mee om het maximale uit uw winkel te halen. Maar het is lastig om de vinger op de zere plek te leggen. Dan is het goed om eens te praten met een adviseur van acconavm. Dan wordt duidelijk waar de ‘echte’ pijn zit en kunnen we een plan maken om ook op lange termijn vooruit te gaan.

Via onderstaand adviesformulier komt u met ons in contact. Of kijk op de contactpagina voor een kantoor bij u in de buurt.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht