http://Najaarscampagne_campagnebeeld_Website%20landingspagina

Prinsjesdag 2021: wat brengt het de werkgever?

Prinsjesdag 2021: wat brengt het de werkgever?

vooruitblik werkgevers prinsjesdag 2021

Er speelt veel bij werkgevers. Gaat Prinsjesdag 2021 hen antwoorden geven? De zorgen om gekwalificeerd personeel vragen creatieve oplossingen. Onzekerheid over een nieuw kabinet én het verdere verloop van de coronacrisis maken het dit jaar niet eenvoudiger vooruit te kijken. Toch vertel ik u graag vanuit mijn visie waar u rekening mee kunt houden.

Tekort aan gekwalificeerd personeel

Veel werkgevers ervaren al een tekort aan gekwalificeerd personeel. Ik verwacht dat dat niet snel verbetert. Er zijn veel bedrijven geraakt door de coronacrisis, vooral in sectoren als de horeca en evenementenbranche. En de bedrijven die juist op volle toeren hebben gedraaid, worden geremd door personeelstekort. Dit komt onder andere door de vergrijzing en de studiekeuze van jongeren. Waar liggen de kansen voor u?

Stel uw bedrijf open

Zo blijft het een uitdaging om jongeren te stimuleren om bijvoorbeeld te kiezen voor een studie in de zorg of techniek. Hier heeft de sector of overheid natuurlijk een aandeel in, maar u als werkgever ook. Aan de hand van (snuffel)stages of meeloopdagen draagt u bij aan een nog beter imago van uw beroepsgroep. Neem de tijd en stel uw bedrijf open voor jongeren die interesse hebben in uw werkveld. Zo investeert u in de toekomst van uw bedrijf én die van de branche waarin u werkt. acconavm werkgeversservice kijkt graag samen met u hoe we de juiste mensen kunnen werven voor uw bedrijf.

Kansen voor omscholers

Overigens verdienen niet alleen jongeren deze aandacht. Er liggen ook kansen bij mensen die zich op latere leeftijd laten omscholen. Bijvoorbeeld mensen die de laatste jaren van hun werkzame leven een heel andere kant op willen. Voor u als ondernemer vraagt dit soms om flinke investeringen. Denk bijvoorbeeld aan opleidingskosten, werknemers die parttime werken naast een deeltijdstudie etc. Aan de andere kant kan dit wel bijdragen aan de oplossing van een personeelstekort. Er zijn wel subsidieregelingen die het u makkelijker kunnen maken een dergelijk traject te organiseren. Wij helpen u daar graag bij!

Nieuwe manier van werken: hoe blijf je één team

Vanwege de uitbraak van het coronavirus is onze manier van werken in rap tempo veranderd. Werknemers werken graag (deels) vanuit huis en dit heeft invloed op de dynamiek van het team. Om de samenhang, coaching en ontwikkeling van werknemers te optimaliseren moet je als werkgever soms creatief zijn. Het belangrijkste: luister naar de wensen van je medewerkers en stel deze centraal.

Uiteraard lukt het niet altijd om alle wensen in te willigen, ieder mens zit anders in elkaar. Door uw medewerkers in ieder geval de ruimte te bieden hun wensen kenbaar te maken, voelen zij zich gehoord. Op dit gebied is open communicatie écht belangrijk. Ik merk dat bedrijven die hierop inzetten, veel meer voor elkaar krijgen. Dankzij de instelling: we staan naast elkaar, zijn één team en doen het samen.

Vrijstelling thuiswerkvergoeding

Het demissionair kabinet speelt zeer waarschijnlijk in op deze ‘nieuwe manier van werken’. Ze zijn namelijk voornemens om de thuiswerkvergoeding gericht vrij te stellen in het Belastingplan 2022. Hierdoor kunt u als werkgever onbelast vergoedingen geven aan uw personeel voor thuiswerkkosten als gas, water en licht. Als deze plannen worden doorgevoerd, is het niet meer nodig om hiervoor de Werkkostenregeling aan te spreken.

Verhoging vrije ruimte WKR

Daarnaast bevat het wetsvoorstel Belastingplan 2022 ook het voornemen om de vrije ruimte in de Werkkostenregeling (WKR) te verhogen. Dit in verband met de steunpakketten naar aanleiding van COVID-19. Wilt u advies over het slim toepassen van de WKR? Bespreek dit dan met uw acconavm adviseur.

Volg alles op de voet

Op Prinsjesdag zal de precieze invulling van deze voorstellen duidelijk worden. Wij houden u dan ook continu op de hoogte van nieuwe maatregelen en recente ontwikkelingen. Wilt u alles op de voet volgen, meld u dan aan voor onze speciale Prinsjesdag nieuwsbrief. Ga naar www.acconavm.nl/nieuwsbrief en kruis de nieuwsbrief van uw keuze aan.

Wij kunnen ons voorstellen dat u behoefte hebt aan meer duiding van het Belastingplan 2022. Daarvoor kunt u zich aanmelden voor ons ondernemerswebinar op 22 september, de dag ná Prinsjesdag. Hier blikt macro-econoom Jan-Paul van de Kerke van ABN AMRO vooruit op de laatste economische trends en ontwikkelingen. Daarnaast vertellen acconavm adviseurs Arno Groen en Peter de Vos u alles over het Belastingplan 2022. Zodat u niet voor verrassingen komt te staan, en kunt ondernemen met meer veerkracht. Met focus op de toekomst.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alexander van Kleij (Directeur Werkgeversservice)
Alexander van Kleij, Directeur Werkgeversservice, adviseert met deskundigheid en enthousiasme ondernemers in hun werkgeversrol. De vraagstukken hierin zijn divers: van loonkostensubsidies, een functiehuis, workshops functioneren en beoordelen, vragen rondom loonaangiften en werkkostenregeling, het begeleiden van internationale werkgevers in Nederland, en het toepassen van de ketenregeling. U kunt met iedere werkgeversvraag bij hem terecht. Alexander heeft jarenlang ervaring en beleeft veel plezier aan het vooruit helpen van ondernemers op werkgeversgebied. Heeft u een vraag voor Alexander? Dan kunt u contact met hem opnemen.


<< terug naar overzicht