‘Omdenken’ brengt succes – Hotel MERICI

‘Omdenken’ brengt succes – Hotel MERICI

Merici_Sittard-03 572x300

Accountancy en fiscaal advies voor de horeca

De horeca zit Jolanda en Jean Paul Hameleers in het bloed. In 1996 realiseerden zij hun droom met de aankoop van Hotel De Limbourg in Sittard. En in 2012 deden zij dat nog eens dunnetjes over met de ontwikkeling van Hotel MERICI. ‘Platgetreden paden bewandelen werkt niet meer, we moeten heel anders leren denken’.

Op de Hotelschool in Maastricht wist Jean Paul Hameleers al dat hij zich ooit als ondernemer zou vestigen: “Ondernemen vind ik heel erg leuk. Op de Hotelschool runde ik al een eigen uitzendbureau. Zelfstandig acteren zonder verantwoording af te hoeven leggen aan een baas, heerlijk. Het wachten was op een kans die zich zou voordoen. Na mijn studie ben ik eerst voor verschillende bedrijven in loondienst gaan werken, het laatst als general manager bij Hotel Inntel in Zutphen. Maar toen de gelegenheid zich voordeed om in Sittard Hotel De Limbourg te kopen, hoefden Jolanda en ik geen seconde na te denken en zijn we begonnen. En dat heeft opgeleverd wat we ervan verwachtten: leuk werk, met heel veel afwisseling en een hele hoop positieve energie.”

Bijzonder

Hotel De Limbourg – een bestaand bedrijf met oorspronkelijk tien kamers, aan de markt in Sittard – heeft in de loop der jaren een forse uitbreiding ondergaan. Horeca-echtpaar Hameleers voerde verbouwingen door, kocht panden bij en renoveerde. Het hotel telt inmiddels 24 kamers. En passant werd in de stad ook nog een woonhuis gekocht. Toen het echtpaar op hun trouwdag de foto’s liet maken in de tuin van een nabijgelegen oud klooster, werd de kiem gelegd voor een volgende droom. Jean Paul Hameleers: “Toen al zeiden we: ‘het zou bijzonder zijn als we hier wat kunnen beginnen als dit ooit leeg komt te staan’. En precies zo is het gegaan. In mei 2012 hebben we hier na lange voorbereidingen de deuren geopend van viersterren Hotel MERICI. Met beide bedrijven, op nog geen 100 meter van elkaar, trekken we met twee prijsniveaus twee heel verschillende doelgroepen. Door de week zakelijke gasten en in het weekend toeristen: wandelaars, TEFAF-bezoekers of fans van André Rieu voor een concert in Maastricht.”

Anders denken

Beide hotels draaiden meteen goed. Het bestaande Hotel De Limbourg vanaf de eerste dag, Hotel MERICI, nadat het zich als nieuw horecabedrijf een paar maanden had moeten ‘zetten’. Het afgelopen jaar draaide MERICI een bezettingsgraad van 73%. Jean Paul Hameleers is er zeer content mee: “Met dit hotel begonnen we niet in de allergemakkelijkste tijd. Maar ik weiger om over ‘crisis’ te praten. Het gaat er veel meer om dat we met z’n allen moeten leren ‘omdenken’. De platgetreden paden werken niet meer. We moeten anders gaan denken en anders omgaan met de wereld en de mensen om ons heen. Door samen te werken bijvoorbeeld, zoals wij dat doen rond ‘Trouwen in Sittard’. Met 16 bedrijven vinden we elkaar in het in de markt zetten van een heel nieuw concept. We bedienen met elkaar een bepaalde markt en dat werkt. Daarnaast zijn we met onze bedrijven Green Key GOLD gecertificeerd. In onze bedrijfsvoering proberen we zo maatschappelijk verantwoord mogelijk om te gaan met producten – Fairtrade! – en bedrijfsmiddelen. We werken met energiezuinige lichtbronnen en met warmteterugwinning en zijn alert op recyclingmogelijkheden.”

Toekomst

De stijl van Hotel MERICI is urban chique. Het is een monumentaal pand, met tal van historische elementen, maar wel voorzien van alle, door de gast gewenste moderne en eigentijdse gemakken en faciliteiten. “Zo’n formule groeit door goed rond te kijken wat er leeft, loopt en gebeurt in de viersterrenmarkt,” vertelt Jean Paul Hameleers. “Maar in de basis hadden we al wel een idee van wat we hier wilden. Daar hebben we een architect en een interieurbouwer bij gezocht en toen zijn we aan de slag gegaan. De toekomst? We hebben net afgelopen weekend weer een pand bijgekocht. Daarin gaan we twee suites bouwen bij Hotel De Limbourg. En hier bij Hotel MERICI zijn er plannen om in de toekomst nog 40 kamers bij te bouwen. Plannen genoeg dus! Samen met acconavm houden we de vinger administratief en fiscaal strak aan de pols. Daar zijn we al 16 jaar heel tevreden over.”

Merici_Sittard-01Bijdragen aan succes

“Jolanda en Jean Paul Hameleers zijn gastvrouw en gastheer in hart en nieren. En ondernemers pur sang,” vindt Rob Penders AA, accountant bij acconavm. “Ze hadden een mooi plan en toen ze eenmaal keuzes hadden gemaakt, gingen ze ervoor. Het resultaat is een fantastisch viersterren bedrijf. Ik weet waar ik het over heb, want ik heb er zelf ook al overnacht. Stijlvol op vakantie in je eigen gemeente! Bij ondernemingen van dit formaat horen onder meer ook liquiditeitsbegrotingen, investeringsbegrotingen en strategische overwegingen. Als die om uitwerking vragen, schakelen Jolanda en Jean Paul ons in. Fiscalist/jurist mr. Ron Hennes en ik zijn trots dat we mogen bijdragen aan het succes van dit bedrijf. Wij bedienen deze klant samen als een tandem, de inzichten van een ervaren fiscalist/jurist samen met een accountant zijn de ingrediënten van advies op maat.

www.hotelmerici.nl

www.hoteldelimbourg.nl

 

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht