http://coronadossier

Nieuwe wet (WHOA) redt ondernemers in zwaar weer

Nieuwe wet (WHOA) redt ondernemers in zwaar weer

Nieuwe wet (WHOA) redt ondernemers in zwaar weer

Hebt u financiële zorgen door de coronacrisis? Dan is dit ongetwijfeld een spannende tijd voor u. Wellicht vraagt u zich af wat er gebeurt als de steun door de overheid op een moment wegvalt. Ik wijs u graag op de mogelijkheden. Zoals een recente wetswijziging in de Faillissementswet, waarmee u een faillissement mogelijk voorkomt.

Wat is de WHOA?

Het gaat om de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA), die is ingegaan op 1 januari 2021. Deze wet maakt het mogelijk om als ondernemer (via de rechter) een dwangakkoord te krijgen over het saneren van schulden, zonder dat er een faillissement nodig is. Uw schuldeisers (zoals leveranciers of verhuurders) worden dan ‘gedwongen’ om hiermee akkoord gegaan. Dit houdt in dat zij moeten instemmen met een lager schuldbedrag of een aanpassing op een overeenkomst.

Succesvol verzoek

Een ondernemer in de evenementensector heeft onlangs met succes van deze wet gebruikgemaakt. De rechtbank in Haarlem honoreerde zijn verzoek voor een dwangakkoord buiten faillissement. Het is voor het eerst dat een rechter een dergelijke deal goedkeurt. Volgens de advocaat van het bedrijf was de ondernemer zonder deze wetswijziging failliet gegaan.

Voorwaarden

Wilt u ontdekken of de WHOA een mogelijke oplossing is voor u? Dan nodig ik u uit om hierover met ons in gesprek te gaan. Er gelden namelijk diverse voorwaarden voor de wet, waarbij we u kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld:

  • U moet kunnen aantonen dat uw bedrijf in principe levensvatbaar is.
  • Het onderhands akkoord is gunstiger voor uw schuldeisers dan faillissement van uw bedrijf.
  • U moet een haalbaar (business)plan overleggen dat aan wettelijke eisen voldoet.
  • U zorgt voor een eerlijke en gelijke verdeling over alle schuldeisers.

Laat u bijstaan door een specialist

Gebruikmaken van de WHOA vraagt om zorgvuldige voorbereiding én een deskundig oog op juridisch en bedrijfseconomisch vlak. Mijn collega’s en ik kunnen u hierin ondersteunen en begeleiden. Sámen nemen we uw situatie onder de loep. En bekijken we welke afspraken u het beste kunt maken met uw schuldeisers, die we vervolgens vastleggen in een conceptakkoord. Desgewenst ondersteunen we u ook in de communicatie naar uw schuldeisers en de rechtbank.

Andere toekomstbestendige maatregelen

Wellicht zijn er – naast de WHOA – andere mogelijkheden waarmee u uw financiële positie versterkt. Hebt u al betalingsafspraken gemaakt met uw leveranciers, de bank en Belastingdienst? Laten we samen ontdekken of er nieuwe betalingsregelingen mogelijk zijn. Ook onderzoeken we of een wijziging in uw ondernemingsstructuur kansen biedt.

Wat als mijn klanten niet meer betalen?

En ziet u bijvoorbeeld aankomen dat uw klanten u op een bepaald moment (deels) niet meer kunnen betalen? Dan kijken we met u naar risicobeperkende maatregelen die u kunt treffen. Bijvoorbeeld:

  • Stoppen met leveren als u niet betaald krijgt van klanten, ook al is dat soms heel moeilijk vanwege de vertrouwensrelatie.
  • Werken met voorschotbetalingen.
  • In uw algemene voorwaarden vastleggen dat u onder eigendomsvoorbehoud levert: pas als u betaald wordt, zijn de goederen in eigendom van uw klanten.
  • Een pandrecht vestigen, waardoor u zekerheid verkrijgt dat een vordering wordt betaald.
  • Andere vormen van zekerheden zoals een borgstelling of een garantie van de directeur-grootaandeelhouder van de bv (of een derde).

Maar wat als…?

Als u ondanks alle maatregelen en een verzoek voor de WHOA terecht dreigt te komen in een insolventiesituatie, dan onderzoeken we van tevoren of een doorstart mogelijk is. Uiteraard begeleiden we u daar goed bij, want een doorstart moet nieuwe moed brengen en vraagt om zorgvuldige voorbereiding.

Stel dat u een bv heeft, dan kunnen we wellicht bepaalde vermogensbestanddelen onderbrengen in een nieuwe bv. Of een nieuwe concernstructuur oprichten. We zoeken naar oplossingen die de continuïteit van uw ondernemingsactiviteiten borgen, waarmee u ook binnen de wettelijke spelregels blijft.

Versterk uw veerkracht

Mijn ervaring is dat er vaak meer opties zijn dan ondernemers verwachten. Wilt u ontdekken wat de mogelijkheden voor u zijn? Neem gerust contact met mij op via g.vanmeeteren@acconavm.nl.

We bekijken uw situatie altijd multidisciplinair: met een team van juristen, bedrijfskundig adviseurs. Maar denk ook aan een expert van onze werkgeversservice, voor advies over ontslagvergoedingen. Zo helpen we u om uw veerkracht te versterken, met focus op de toekomst.

Tip: ontdek meer adviezen

Voor meer adviezen verwijs ik u naar het dossier ‘Ondernemen in coronatijd’. Hier bundelen mijn collega’s en ik onze tips voor ondernemers in het mkb en de agrosector.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerrit-Jan van Meeteren, Senior Juridisch Adviseur Accon avm
Gerrit-Jan van Meeteren (Senior Juridisch Adviseur)
Gerrit-Jan van Meeteren is Senior Juridisch Adviseur in Veldhoven. Hij is specialist op het gebied van het ondernemingsrecht, bank- en zekerhedenrecht en insolventie. En heeft ondernemers bijgestaan in allerlei sectoren, van energiewezen tot retail. Zijn jarenlange ervaring als advocaat, faillissementsspecialist én ondernemer maakt hem een bevlogen sparringpartner voor ondernemers.  


<< terug naar overzicht