Niet willen verkopen, toch nadenken over verkoop van uw onderneming

Doe aan waardecreatie

Niet willen verkopen, toch nadenken over verkoop van uw onderneming

verkoop van uw onderneming

Ook als u helemaal niet van plan bent uw onderneming te verkopen, is het verstandig om na te denken over de verkoop van uw onderneming. Dat klinkt mogelijk tegenstrijdig: niet willen verkopen, maar er toch over nadenken.

Het volgende blijkt namelijk uit onderzoek:

  1. Ondernemers verkopen hun bedrijf steeds jonger.
  2. Eén op de vijf ondernemers wil binnen twee jaar van zijn of haar onderneming af.
  3. De verkoop van een onderneming is in ruim 30% van de gevallen niet gepland en (dus) zijn ondernemingen veelal niet geoptimaliseerd voor de verkoop.

Niet met het doel te verkopen

Met deze wetenschap kunt u uw voordeel doen. Door bijvoorbeeld een plan van aanpak te maken om te komen tot meer waarde binnen uw onderneming. U maakt als het ware uw onderneming verkoopklaar. Niet met het doel te verkopen, maar alsof u zou kunnen verkopen. Een doel zou bijvoorbeeld kunnen zijn om de onderneming binnen een redelijk korte periode minder afhankelijk van u te maken. Op het moment dat u dit hebt bereikt, kunt u besluiten om bij uw eigen onderneming ‘bij te tekenen’ om de volgende fase in te gaan met uw onderneming, of wellicht toch te verkopen.

acconavm heeft recent een nieuw adviesproduct ontwikkeld: ‘waardecreatie’. De eerste ondernemers hebben hiervan reeds de vruchten geplukt. Onze ervaring is dat ondernemers die hier actief mee aan de gang gaan, binnen zes maanden al groei zien van het resultaat en de waarde.

Hoe waardecreatie werkt

Samen met uw adviseur gaat u op zoek naar de zaken die beter kunnen binnen uw onderneming. Vaak betekent dit, dat deze zaken ook helderder op papier worden gezet. We beginnen met een waardering op hoofdlijnen van uw onderneming. De zogenaamde nulmeting. Vervolgens komen we daarna -in dialoog met u- met punten die aandacht verdienen. Veelal kunnen deze aandachtspunten concreet worden opgepakt en verbeterd. Er wordt dus daadwerkelijk waarde gecreëerd. We maken daarbij onderscheid tussen operationele en strategische waardecreatie. Samen met u komen we tot soms verrassende en soms voor de hand liggende verbeterpunten. Uiteraard heeft iedere onderneming, en iedere branche, zijn eigen specifieke aandachtspunten.

In algemene termen scoren we veelal rondom: werkkapitaalmanagement, afhankelijkheid directie, afhankelijkheid van één of meerdere grote klanten, afhankelijkheid van één of meer grote leveranciers, creëren van periodiek terugkomende omzet, acties rondom de sterkte-zwakte analyse (SWOT) en het hebben van een businessplan met concrete acties.

Verschil in waarde altijd positief

We zijn graag bereid om hierover vrijblijvend met u van gedachten te wisselen. We zijn ervan overtuigd dat we samen met u meer waarde kunnen creëren voor uw onderneming. Of u nu wel of niet uw onderneming wil verkopen: het verschil in waarde tussen de nulmeting en na dit traject is altijd positief. Ons verdienmodel is bespreekbaar: een vast bedrag, op uurbasis of afhankelijk van behaalde doelstellingen. Of een mix hiervan.

Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via het adviesformulier of kijk op onze website voor onze specialisten corporate finance.

Wilt u tips voor waardecreactie?

Tips voor waardecreatie vindt u in onze whitepaper. U vraagt deze kosteloos aan via onderstaande button.

Ontvang nu uw gratis whitepaper
Tips voor waardecreatie whitepaper - april 2017.pdf
  • Door het invullen van deze whitepaperaanvraag verstrekt u de ingevulde gegevens aan acconavm. Deze gegevens worden verwerkt in ons CRM-systeem en worden vertrouwelijk behandeld. Uw gegevens worden enkel voor interne doeleinden gebruikt en zijn alleen inzichtelijk voor medewerkers die hier bij moeten kunnen, voor de juiste afhandeling en opvolging van uw aanvraag. Wilt u meer weten over hoe wij veilig gegevens verwerken? Bekijk dan ons privacystatement.
Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht