Let op: nieuw btw-nummer voor eenmanszaken

Hebt u een eenmanszaak? Dan is uw btw-identificatienummer per 1 januari 2020 veranderd. Hebt u de noodzakelijke wijzigingen reeds verwerkt? We wijzen u graag op enkele belangrijke punten in de communicatie met de Belastingdienst, uw relaties en uw accon■avm accountant.
Brief van de Belastingdienst
Alle ondernemer met een eenmanszaak hebt u een brief van de Belastingdienst ontvangen. Hierin staat uw nieuwe btw-nummer.
Waarom een nieuw nummer?
Het nieuwe btw-nummer is niet meer gekoppeld aan uw persoonsnummer (BSN). Reden hiervoor is dat uit rechtspraak is gebleken dat het opnemen van een BSN in het btw-nummer te privacygevoelig is.
Communicatie met de Belastingdienst
Verwarrend is dat u dit nummer vanaf 1 januari nog niet direct kan toepassen bij de Belastingdienst. Het duurt namelijk een tijd voordat de IT-systemen van de Belastingdienst de nieuwe nummers kunnen verwerken. Het is niet bekend hoelang dit duurt.
To do’s voor u
In alle andere communicatie moet u het nieuwe nummer sinds 1 januari 2020 wel toepassen. Hiervoor is het belangrijk om een aantal zaken te regelen:
- Vermeld het nieuwe btw-nummer op alle communicatiemiddelen. Denk aan facturen, uw website en briefpapier. Ook op facturen voor vrijgestelde prestaties.
- Geef het nieuwe btw-nummer door aan uw relaties en klanten. Bent u klant bij accon■avm, geef het nummer dan ook door aan uw accountmanager of bij het secretariaat van uw accon■avm vestiging.
- Verlegt u als ondernemer zelf btw naar een andere Nederlandse eenmanszaak? Vermeld op de factuur ook het nieuwe btw-nummer van die eenmanszaak.
- Gebruikt u een digitaal facturatiesysteem? Wijzig dan het btw-nummer in dit systeem.
Meer weten?
Neem dan contact op met uw accon■avm adviseur. Bent u geen klant van ons, stel dan uw vraag via onderstaand contactformulier. We helpen u graag zo snel mogelijk.
Advies nodig rondom dit onderwerp?Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
<< terug naar overzicht