Krijg je facturen tijdig betaald

facturen

Uiteraard willen alle ondernemers graag dat hun facturen tijdig betaald worden. Helaas is de realiteit dat facturen regelmatig te laat voldaan worden. Je kunt dit beperken door een goede screening te maken van het betalingsgedrag en de financiële situatie van de (potentiële) klant.

Maak duidelijke afspraken met je klant

Voor de start van een opdracht is het belangrijk dat je goede en duidelijke afspraken maakt met je klant. Denk bijvoorbeeld aan de betalingstermijn, prijs, de manier van facturatie etc.

Deze afspraken leg je vast in een getekende opdrachtbevestiging. Hiermee voorkom je misverstanden. Ook kun je de algemene (leverings-)voorwaarden bijvoegen, zodat klanten weten waar ze aan toe zijn.

Op tijd factureren

Door facturen op tijd te versturen, betaalt de klant vaak ook sneller. Het is belangrijk dat de factuur conform de gemaakte afspraken is. Daarnaast moeten de facturen voldoen aan wettelijke regels. Hierdoor voorkom je discussie en dus vertraging.

Deelfacturen

Voer je een grote opdracht uit voor een klant, dan is het raadzaam om in delen te factureren. Dit dien je wel van te voren af te stemmen met de klant. Je liquiditeit om de werkzaamheden uit te voeren moeten namelijk niet in gevaar komen.

Bellen en een herinnering sturen

Als een klant een factuur niet binnen de afgesproken betalingstermijn betaalt, is het verstandig om de klant te bellen. Zo kun je meteen achterhalen wat de reden is. Regelmatig hebben klanten nog vragen over de factuur en dit kan dan meteen opgelost worden.

Blijft de betaling vervolgens nog steeds uit, dan is het verstandig dat je een zakelijke herinnering stuurt met daarin het betreffende factuurnummer, de factuurdatum en de uiterlijke betalingsdatum.

Sommeren

De volgende stap is het versturen van een aangetekende sommatiebrief. De klant kan dan niet ontkennen de aanmaning te hebben ontvangen. Na overschrijding van de betalingstermijn is de klant namelijk ook verplicht om wettelijke rente te betalen over het factuurbedrag.

Volg bovenstaand stappenplan en voorkom hiermee onbetaalde facturen. Zo houd je ook de klant tevreden.

Dit is een bericht van Acconline.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht