Is blurring de nieuwe trend voor retailers?

blurring

In de horeca en retailbranche zien we een nieuwe trend. Blurring! Of toch niet? De wetgever is het er namelijk nog niet over eens of dit wordt toegestaan.

Wat is blurring?

Blurring is het combineren van activiteiten binnen een bedrijf op het gebied van horeca, retail, cultuur, dienstverlening en andere functies. Hierbij worden dus verschillende branches met elkaar geïntegreerd. Denk bijvoorbeeld aan het schenken van een wijntje in een kledingzaak, het organiseren van een proeverij in een slijterij, het verkopen van streekproducten in restaurants, enz. Het is als het ware een andere invulling van het consumentengedrag en een verbreding van de traditionele dienstverlening van een bedrijf.

Waar gaat de discussie over?

Het mengen van brancheactiviteiten geeft voer voor discussie. Het is namelijk niet altijd toegestaan vanuit de wet- en regelgeving. Hierdoor raken ondernemers en gemeenten vaker verstrengeld in discussies of het aanbieden van een drankje in een kledingzaak bijvoorbeeld wel is toegestaan. De Drank- en Horecawet komt hier om de hoek kijken en het is niet altijd toegestaan alcoholische dranken te schenken. Tevens zijn de bepalingen in het bestemmingsplan van toepassing. Dat beschrijft of bepaalde activiteiten wel of niet uitgevoerd mogen worden op uw locatie.

Is blurring wettelijk toegestaan?

In 2016 is de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een proef gestart voor het (onder voorwaarden) toestaan van blurring. Hiervoor is een aantal gemeenten als proefgemeente aangewezen en wordt er gekeken of blurring het winkelgebied en de ondernemers kan helpen. De gemeenten zijn bereid om ruimte te geven aan de ondernemers om activiteiten te combineren.

Op dit moment is het verzet vanuit de overheid zeker nog aanwezig. Hierdoor is blurring officieel nog niet toegestaan. Voor de overheid staat wel vast dat de Drank- en Horecawet aanpassing behoeft, maar dit zal afhangen van de nieuw te vormen regering.

Een tip die we u willen geven, mocht u voornemens zijn om diverse brancheactiviteiten te combineren: stem dan uw plannen af met de gemeente. Zij kunnen u helpen bij wat u wel en niet mag.

Als ondernemer bent u natuurlijk op zoek naar beleving in uw winkel. Waarmee kunt u uw klanten boeien, verleiden en binden? Is dat door blurring of zijn er andere ‘verleiders’? Praat er eens over met uw acconavm adviseur.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht