Inspirerend: zó komt het bedrijf Schutrups veerkrachtig door de crisis

Klanten uit heel Nederland komen naar Schutrups in Exloo voor de unieke winkelbeleving, service en gespecialiseerde voetzorg. Tot in 2020 de deuren van de winkel een tijd dicht gingen vanwege corona. Ondernemer Jan Schutrups zet er samen met zijn team en accon■avm adviseur Stephan Hulst de schouders onder. Laat u inspireren door zijn verhaal.
Over Schutrups
Als enige in Nederland combineert Schutrups een schoenenwinkel met gespecialiseerde voetzorg en een voetzorgacademie.
Een bezoek aan Schutrups is een bijzondere ervaring, met een barista, restaurant en live muziek in de winkel. In 1897 als klompenmakerij opgericht door grootvader Willem Schutrups. Inmiddels staat de vierde generatie klaar, met een team van 50 medewerkers.
De basis: vijfjarenplan

Eind 2019 kwam Jan Schutrups via een kennis in contact met Stephan Hulst, die meer ondernemers in de regio ondersteunt. Jan vertelt: “Met Stephan Hulst had ik een bijzondere klik, hij is erg bevlogen en betrokken. Ook gaf het me een goed gevoel dat accon■avm alle kennis in huis heeft om mijn bedrijf toekomstklaar te maken. Zodoende heb ik samen met Stephan een stappenplan opgesteld. Dat gaf rust. We weten waar we naartoe willen en wat daarvoor nodig is, van financiën tot fiscale en juridische zaken.”Stephan Hulst licht toe welke uitdagingen daarbij kwamen kijken. “Schutrups is door de jaren heen flink gegroeid en wil nog doorgroeien, waardoor het tijd was voor een herstructurering. Ook met het oog op de overdracht naar de twee dochters van Jan en Heidi, die de zaak in de toekomst gaan overnemen. En om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen, mocht Jan iets overkomen. Liquiditeit speelt daarbij ook een belangrijke rol.”
Deuren op slot, knop om
In maart 2020 brak een spannende tijd aan. Door corona moest de winkel tijdelijk op slot en lag de voetzorg stil. Jan Schutrups vertelt hoe hij daarmee omging: “In één klap daalde onze omzet met 80 procent. Direct na de persconferentie op 13 maart hebben we een coronateam samengesteld, met Stephan erbij. Het meerjarenplan kwam goed van pas, want op basis daarvan hebben we drie scenario’s uitgewerkt.
Vervolgens maakten we betalingsafspraken met leveranciers en ging Stephan in gesprek met de bank. Later hebben we uitstel van belastingbetaling aangevraagd en gebruikgemaakt van de NOW-subsidie. Helaas ontkwamen we er niet aan om afscheid te nemen van enkele flexibele krachten. Dankzij de ondersteuning van Stephan en accon■avm konden we snel én verstandig beslissingen nemen.”
Ruimte voor ondernemen
Gedurende het coronajaar kreeg Jan Schutrups op momenten meer ruimte om te ondernemen. Hij vertelt: “We startten met het click & collect-concept, waarbij klanten hun bestelling kunnen afhalen. Tegelijk met de fysiotherapeuten mochten we op een bepaald moment weer open voor voetzorg, waarnaar de vraag steeg. Dat was voor ons een groot geluk, want daardoor konden we de grootste klap opvangen.”
Sturen op cijfers
Ondertussen maakte Stephan een liquiditeitsplanning en werd een online administratieconcept geïmplementeerd. Jan vertelt wat hem dit opleverde: “Met Visionplanner* is de administratie gedigitaliseerd en zie ik in één oogopslag hoe het bedrijf ervoor staat. Daarbij worden alle processen meegenomen, van inkoop tot personeelsplanning. Op langere termijn kan het systeem zelfs voorspellingen doen. Ik kan nu meer proactief bijsturen. Ik vergelijk het systeem met een weersvoorspelling: als je weet dat er een bui aankomt, kun je daarop anticiperen.”
Rust en zekerheid
Een jaar na de uitbraak van het coronavirus maakt Jan de balans op. “Het was een onstuimig jaar, maar gelukkig is het meest positieve scenario voor ons uitgekomen. Met dank aan de geweldige inzet van mijn team, maar ook door de ondersteuning van Stephan Hulst en zijn collega’s. Vertrouwen is voor mij alles, en dát heb ik in accon■avm. Dankzij alle inspanningen is er veel meer rust en zekerheid.
Focus op de toekomst
Hierdoor krijgt Jan ook meer ruimte om nieuwe perspectieven voor de toekomst te ontdekken. “We hebben bij Schutrups ook veel geleerd over deze coronatijd. Het is een onzekere tijd waarin de markt transformeert. Dat biedt ook mogelijkheden voor ons om nieuwe afzetmarkten te ontdekken. Stephan is daarin een onmisbare sparringpartner voor ons.”
Stephan voegt daaraan toe: “Het is mooi om te zien hoe Jan zich vastbijt in zijn levenswerk en nieuwe kansen blijft creëren voor de toekomst. Juist in deze tijd is het voor ondernemers belangrijk om te weten waar ze staan én waar ze naartoe willen. Met het meerjarenplan, de herstructurering en Visionplanner hebben we de continuïteit van de onderneming zo goed mogelijk veiliggesteld. En creëren we ruimte voor de nieuwe generatie, die klaarstaat om het stokje van Jan over te nemen.”
Meer over Schutrups Schoenen – Exloo
*Visionplanner wordt bij accon■avm ingezet als een van de modules van het online administratieconcept Accompas. En kan ook als maatwerk ingezet worden, zoals hier bij Schutrups.
Advies nodig rondom dit onderwerp?Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
<< terug naar overzicht