Hoe zorg je ervoor dat crowdfunding succesvol wordt?

Crowdfunding

Crowdfunding bestaat eigenlijk al heel lang. Echter, vanaf het moment dat er verschillende online platforms gekomen zijn waar ondernemers hun idee naar buiten brengen en geld kunnen inzamelen, heeft het een heel andere vorm aangenomen. Hoe kun jij zorgen dat jij geld inzamelt voor jouw project, product of bedrijf met crowdfunding? Lees de 4 tips.

Werk je idee uit

Bij crowdfunding zijn er meerdere partijen (de crowd) die allen willen investeren in hetzelfde project, product of bedrijf. De initiatieven kunnen heel verschillend zijn. Het is belangrijk om van te voren te onderzoeken hoe de huidige situatie is en hoe de toekomstperspectieven voor je idee zijn. Dit moet je eerst uitgewerkt hebben voor je verder gaat met je plan voor crowdfunding.

Je doelstelling met je project, product of bedrijf dient voor de investeerders altijd duidelijk te zijn. Ook moeten ze snel in kunnen schatten of de plannen haalbaar zijn in plaats van eerst een heel boekwerk door te nemen.

Bepaal je voorwaarden

Denk van te voren goed na over de voorwaarden die je wilt hanteren. Bijvoorbeeld: na hoeveel tijd mogen investeerders hun aandeel verkopen? Door over dit soort vragen na te denken, kun je in de toekomst misverstanden voorkomen. Ook moet je bepalen welke opties je hebt om investeerders korting of andere voordelen te bieden.

Zoek het platform dat bij je past

Er zijn veel crowdfundingplatformen, maar welk platform past het beste bij jouw project, product of bedrijf? Dat moet je zelf bepalen. Wil je donateurs of ben je op zoek naar mede-eigenaren? Houd in gedachten dat je bij de meeste crowdfundingsites te maken hebt met bemiddelaars. Deze intermediairs dragen bijvoorbeeld zorg voor contracten en dat de investering die toegezegd is ook op de rekening komt.

Zorg voor promotie

Naast een goed verhaal over je idee op een crowdfundingsite, moet je ook op andere manieren je verhaal onder de aandacht brengen om ervoor te zorgen dat mogelijke investeerders van je plan af weten. Schakel daarom je persoonlijke en zakelijke netwerk in. Uiteraard is het ook goed om je plan lokaal of regionaal onder de aandacht te brengen. Denk bijvoorbeeld aan wekelijkse huis-aan-huiskranten. Ook is social media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn tegenwoordig niet meer weg te denken bij crowdfunding. Hoe meer aandacht, hoe meer kans dat jouw plan met crowdfunding gaat slagen!

Dit is een bericht van Acconline.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht