Het nieuwe Winkelen – Joss Trends and More

Joss Trends and More: Social media stimuleert verkoop

Josephine van den Eijnden ziet het weer helemaal zitten. Vanaf 2010 liet de omzet van haar kledingzaak in Ossendrecht – een kleine plaats in West-Brabant, waar detailhandel eerder verdwijnt dan groeit – een daling zien. Anderhalf jaar geleden gooide ze het roer om en die ommekeer is inmiddels goed merkbaar.

Omzet en rendement over 2014 vielen fors hoger uit dan in 2013. “Mijn succes? Goed om je heen kijken, daarvan leren en het vervolgens zelf toepassen.”

Zo’n 22 jaar geleden nam Josephine van den Eijnden de ‘winkel in textiel en woninginrichting’ over van haar ouders. “Maar ik ging het wel meteen anders doen,” vertelt zij. “Van kinds af aan had ik gezien wat voor moeite en inspanningen de woninginrichtingstak kostte. Daar heb ik dus meteen afscheid van genomen. Mijn kernactiviteit werd kleding, de naam van de zaak Joss Trends & More. En dat ging goed. Zo goed zelfs, dat ik mij in 2000 een totale verbouwing kon permitteren. Daar had ik zeven jaar voor gespaard, het resultaat was fantastisch: beneden baby-, kinder- en dameskleding en boven de heren.”

Koers en richting

De jaren daarna beleefde Josephine, zoals de hele economie, gouden tijden. Totdat in 2010, ook bij Joss Trends & More, de verkoop van kleding steeds verder terugliep. Het ging heel langzaam bergafwaarts. Josephine van den Eijnden: “Samen met mijn adviseur Esther Bierkens van acconavm heb ik de tijd genomen om te bepalen wat wij moesten doen om het tij te keren. Gewoon, omdat het zo niet verder kon. Dat resulteerde in een nieuwe koers en richting. En daarmee in een aantal maatregelen, waarvan sommige best pijn deden. Zo besloot ik afscheid te nemen van de baby- en kinderkleding en me te concentreren op de dames. Met ‘snelle handel’ en leuke prijzen, met een fashionafdeling met schoentjes, slippertjes, leuke tassen, riemen… en door heel goed om me heen te kijken hoe anderen het doen. Maar het allerbelangrijkste was: hoe informeer ik mijn klanten over mijn aangepaste collectie? Hiervoor zijn we social media gaan inzetten.”

Kijken bij anderen

“Vooral de afdeling ‘jonge dames’ doet het heel goed. Daarvoor moet ik elke week wel stuks bijhalen in het confectiecentrum in Amsterdam. Dat komt doordat de prijzen goed zijn. Maar bijvoorbeeld ook door het gebruik van social media. We posten elke dag wel wat op Facebook of Instagram en dat heeft direct effect. We zitten nu op bijna 1.200 likes en op foto’s van mijzelf, een personeelslid of een klant krijg ik meteen leuke reacties. Naar aanbiedingen die we op deze manier bekend maken, is de hele dag vraag. Gebruik maken van social media is niet zo moeilijk, maar het gaat er om hóe je er gebruik van maakt. Ik kom op ideeën door te kijken bij collega-winkeliers, onder meer in Amsterdam en door wat bij hen blijkbaar werkt, ook zélf toe te passen. Mijn ervaring is dat andere winkeliers dat helemaal niet erg vinden. We zitten ver genoeg bij elkaar uit de buurt. Ik vind het ook leuk als iemand bij mij op de site kijkt en mijn ideeën gebruikt.”

Te gekke winkel

Josephine van den Eijnden kijkt terug op een heel goed jaar: “Ik heb vorig jaar gigantisch geplust. Er zaten maanden bij dat ik 50% meer omzet draaide dan het jaar daarvoor. En nu? Nou, plannen genoeg! De vloer van de winkel moet eruit, die is na 15 jaar aan vervanging toe. En dat grijp ik aan om er helemaal een te gekke winkel van te maken. Knusser, gezelliger, een beeldscherm met open haard, een loungehoek… ik wil mijn klanten aan alle kanten bedienen en ze van top tot teen kleden. Ik kan weer vooruit, de toekomst ziet er goed uit. En ik heb ervaren dat het goed is om af en toe eens een stapje terug te doen, goed te kijken wat er gebeurt en keuzes te maken. Esther is daarbij een enorme steun geweest. Een klankbord en een vertrouwenspersoon, waar ik alles bij kwijt kan. We zien elkaar sowieso elke 10 weken voor overleg, maar daarnaast is ze ook altijd bij de vier shows die ik door het jaar heen in de winkel organiseer. Ik ben blij dat acconavm mensen in dienst heeft die van de hoed en de rand weten en mij helpen de boel te optimaliseren.”

Binnen een jaar resultaat

“Het waren lastige tijden voor Josephine,” vertelt Esther Bierkens van acconavm. “De resultaten stonden onder druk. We hebben toen inschattingen en prognoses gemaakt van de mogelijke resultaten bij een andere aanpak. Daarna hebben we een plan bedacht om klanten te trekken. Het andere assortiment, de keuze voor merken met een grote omloopsnelheid, de inzet van social media en vier keer per jaar een modeshow – opgeteld bij voordelen als parkeren voor de deur en lage huisvestingskosten – hebben binnen een jaar gezorgd voor een omslag. Over 2014 liet Joss Trends & More in tegenstelling tot de branche een omzetstijging zien van 19 procent. Een prachtig resultaat. Maar het mooiste vind ik toch dat de drive bij Josephine weer helemaal terug is.”

www.josstrendsandmore.nl

 

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht