Het kapitaal van de onderneming

Geels Woonwarenhuis, Bennekom

Het kapitaal van de onderneming

kapitaal van de onderneming

De retail heeft het niet gemakkelijk. Zelfs het oudste warenhuis van Nederland moest onlangs de deuren sluiten. Geels Woonwarenhuis in Bennekom begon zo’n drie jaar geleden met het verzetten van de bakens. Veranderen en vernieuwen, is het credo. In fasen zet Geels stappen richting de toekomst. acconavm ondersteunt met praktisch advies en handige tools.

Geels Woonwarenhuis, met vijf winkelformules onder één dak, is al sinds 1957 een begrip in Bennekom en omgeving. Met Baderie, Formido, Colors@home, Cooking@home en een afdeling voor tuinmeubelen en campingartikelen biedt Geels een groot assortiment aan producten, apparatuur en voorzieningen voor gebruik en toepassing in en rond het huis. Gerrit Geels runt het bedrijf samen met zijn zus: “Ook wij hebben natuurlijk minder vette jaren gehad, maar we merken dat de stemming weer wat positiever wordt. We zijn best tevreden. Maar we weten ook dat je het daar in deze woelige tijd niet bij kunt laten. We moeten in beweging komen en vernieuwen en veranderen. Dat proces hebben we zo’n drie jaar geleden ingezet. We hebben toen ideeën ontwikkeld over waar we naar toe willen. Dat heeft onder meer geresulteerd in een complete make-over van onze winkel; eind vorig jaar hebben we de laatste fase daarvan afgerond. Onderdeel van het plan was ook de overstap naar acconavm. Cijfers kan iedere accountant maken, maar het gaat om het verhaal áchter de cijfers. We zochten inhoudelijke retailexpertise en die hebben wij gevonden bij Esther Bierkens van acconavm. Samen zetten we nu volgende stappen.”

Veranderingsslag

Esther Bierkens heeft zitting in de interne Raad van Advies van Geels. In dat verband maar ook 1-op-1 is er veel onderling contact over de stand van zaken en de voortgang. Een onderwerp dat aandacht verdiende, was Personeelszaken. Gerrit Geels: “In de veranderingsslag die we maken, zijn onze medewerkers het belangrijkste onderdeel. Het kapitaal van de onderneming, zeg maar. Zij leveren de service en de klantgerichtheid waarmee we ons willen onderscheiden. Voorheen vonden we functioneringsgesprekken niet zo nodig. De lijnen zijn kort en we zitten er dicht op. Maar onze nieuwe koers en richting vragen, ook op het gebied van personele zaken, om professionalisering. Alexander van Kleij van acconavm werkgeversservice helpt ons om de processen en de systematiek daaromheen te implementeren. Hij heeft ons de tools, de gesprekstechnieken en de oefeningen aangereikt voor het voeren van functioneringsgesprekken met onze medewerkers. Door de gesprekken te voeren volgens een bepaald stramien brengen we structuur aan en kunnen we de verslaglegging standaardiseren. We leggen het allemaal vast in Loket.nl, het HRM- en salarisadministratiesysteem van acconavm. Zo hebben we alles centraal en ook toegankelijk voor de medewerkers zelf!”

‘Functioneringsgesprekken als eerste stap’

Alexander van der Kleij, acconavm werkgeversservice

Als je niet weet waar je naar toe wilt, weet je ook niet of je de weg kwijt bent. “Het eerste wat ik daarom doe, is vragen naar de visie op de toekomst,” vertelt Alexander van Kleij. “Die is bij Geels Woonwarenhuis heel helder. Functioneringsgesprekken passen daar naadloos in.”

“Ik vind het belangrijk om naar de klant toe te gaan, de sfeer te proeven, te merken wat er speelt en in gesprek te gaan,” vertelt Alexander van Kleij. “Ik probeer de drijfveren te achterhalen van de ondernemer en zijn onderneming. Waar wil het bedrijf naar toe? Waar zitten de uitdagingen? En waar de kansen? Als ik dat weet, kan ik aangeven hoe je de processen daarvoor kunt inrichten en welke instrumenten je kunt gebruiken.”

Solide basis

Om te beginnen ondersteunde Alexander van Kleij de formulering van functieprofielen. Daarna organiseerde hij voor de eigenaren en de leidinggevenden een praktische workshop rond gesprekstechnieken, oefeningen en het doel van functioneringsgesprekken: “Geels wil haar medewerkers meenemen in de veranderingen die zijn ingezet. Daarvoor is een solide basis nodig, goede informatie over het functioneren van die medewerkers bijvoorbeeld. Het speerpunt bij Geels is op dit moment daarom het voeren van gesprekken met iedereen.”

Weloverwogen

“Die informatie kan het begin zijn van concrete acties in de vorm van opleidingen, coaching of verandering van functie. Beoordelen zou het sluitstuk kunnen zijn. Maar zover zijn we nog niet. Het is een zorgvuldig proces waarin Geels eerste, weloverwogen stappen zet.”

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht