Helemaal in vorm komen – Mooi Lingerie, Utrecht

Mooi Lingerie

Het ondernemersstel Mary en Erik runt een sfeervolle en goedlopende lingeriezaak in hartje Utrecht: Mooi Lingerie. Ondanks een zware beginperiode -de opening van de zaak viel nagenoeg samen met de crisis- wist het stel de afgelopen jaren veel waarde toe te voegen aan hun onderneming. “We hadden de wind zelfs zó stevig tegen, dat we ons die eerste jaren regelmatig afgevraagd hebben of we wel door moesten gaan.”

In december 2007 opende Mary van Dinther haar eigen lingeriezaak, toen nog LinCHérie geheten, in het centrum van de stad, op een toplocatie. Mary startte als eenmanszaak, manlief Erik hield in eerste instantie zijn vaste baan nog aan.

De nieuwe winkel werd mooi ingericht en Mary ging als franchisenemer een overeenkomst aan met een lingerielijn van een grote inkooporganisatie. So far, so good en de winkel was klaar om de klanten te ontvangen. Het liep anders. “Een paar maanden na de opening hoorden we voor het eerst het woord ‘crisis’ voorbijkomen,” vertelt mede-eigenaar Erik van Doorn. “De voorspelde omzetprognoses werden het eerste jaar niet gehaald, en het tweede én derde jaar ook niet. De crisis raakte de retailbranche hard en daar hadden ook wij last van. We hadden de wind zelfs zó stevig tegen, dat we ons die eerste jaren regelmatig afgevraagd hebben of we wel door moesten gaan.”

Gerichte stappen

Maar stilzitten past niet bij Mary en Erik. Zij zetten er een stapje bij en vonden nieuwe manieren om hun zaak tóch tot een succes te maken. De ondernemers zochten actief naar nieuwe klanten en staken veel tijd en energie in promotie. Met kleine stapjes bouwde de winkel een vaste klantenkring op, die door gastvrouw Mary met veel persoonlijke aandacht op hun wenken bediend wordt. Een belangrijke verbetering kwam voort uit de beëindiging van hun overeenkomst met de inkooporganisatie. “Zij kregen een nieuwe eigenaar, waardoor wij van het contract af konden. We wilden liever zelf de inkoop doen, want ook daar zagen we ruimte voor verbetering,” licht Erik toe. “In 2012 werden we dus zelfstandig, de naam werd omgedoopt tot Mooi Lingerie en vanaf dat moment ging het hard. Zelfs zó hard dat Mary steeds minder in de winkel te vinden was. Toen ben ik erbij gekomen.”

Perfect fit

Het geld dat de ondernemers bespaarden op de fees van de inkooporganisatie, gebruikten zij voor de aanschaf van een slim kassasysteem. Het systeem genereert namelijk onderliggende informatie. Van ieder merk en model heeft Mooi Lingerie daardoor inzicht in de doorverkoopcijfers. Door onderscheid te maken tussen klantgroepen en te weten wat hun klanten willen, kopen Mary en Erik heel gericht in. Erik vult aan: “We kopen niet alleen wat wij mooi vinden, maar lingerie die verkoopt. Per merk en model houden we continu bij wat goed loopt en wat niet. Soms lijkt een model goed te verkopen, maar blijkt uit de cijfers wat anders. En als een merk of model niet goed loopt, laten we deze niet hangen maar proberen we om te ruilen bij de leverancier. We houden ook altijd reserve aan in ons inkoopbudget, zodat we extra partijen kunnen inkopen voor de sale-periode. Daar kopen we dus speciaal voor in. Leveranciers zitten namelijk aan het einde van het jaar ook met voorraden waar zij vanaf willen. Een goede relatie met leveranciers is sowieso belangrijk, zo komen zij regelmatig vertellen over hun producten, materialen en pasvormen ten behoeve van het trainen van onze medewerkers.”

Samen met acconavm

Accountmanager Esther Bierkens is als Retailadviseur en sparringpartner sinds 2008 betrokken bij de onderneming. In zware tijden dacht zij met het stel mee en schakelde waar nodig specialisten in. Dat doet ze nog steeds. “Mooi Lingerie is echt een voorbeeld voor andere retailers. De start was moeilijk, maar met weinig middelen is het ze toch gelukt om de zaak tot een succes te maken. Ze hebben zich heel goed aangepast aan de omstandigheden en bleven in beweging. Het was een slimme zet om tijdig te investeren in een goed kassasysteem.

Een goed systeem is zoveel meer dan tien jaar geleden. Het geeft de ondernemer waardevolle informatie, in tijden van snelle veranderingen is dit erg belangrijk. De resultaten van Mooi Lingerie mogen er zijn: ze plussen nog ieder jaar flink in omzet, zelfs in lastige maanden. Dat zie ik wel eens anders. Sommige ondernemers hebben inderdaad gewacht tot de storm overwaaide en investeerden niet meer in hun bedrijf. Toen de markt aantrok zaten zij in een verouderd pand, op een verkeerde locatie of met een achterhaald winkelconcept. Zo niet Mooi Lingerie; Mary en Erik bleven (en blijven) zoeken naar manieren om waarde toe te voegen aan hun mooie winkel. Zij mogen echt heel trots zijn op wat ze bereikt hebben.”

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht