Healthcare bedrijf in coronatijd: van hectiek naar tactiek

Erik Joosten van Arion - van hectiek naar tactiek

In 1994 wordt de jongensdroom van Erik Joosten werkelijkheid. Hij richt zijn bedrijf Arion op, dat inmiddels is uitgegroeid tot een van de vooraanstaande bedrijven in de internationale healthcare-sector. Ze produceren hulpmiddelen voor het aan- en uittrekken van compressiekousen en hebben een hygiënische, snelle en comfortabele oplossing ontwikkeld voor het wassen van zorgbehoevende mensen. Erik vertelt over zijn bedrijf, hoe hij de coronacrisis beleeft en de samenwerking met acconavm in deze tijd.

Over de ondernemer en het bedrijf

Als kleine jongen droomde Erik Joosten al van een eigen bedrijf. Erik vertelt: “Ik zag mezelf niet zozeer succesvol worden met het verkopen van auto’s, om maar iets te noemen. Het is voor mij belangrijk dat ik iets voor anderen kan betekenen. Vandaar dat ik al snel in de zorg terechtkwam.”

In de eerste plaats ontwikkelt Arion een assortiment hulpmiddelen voor het aan- en uittrekken van compressiekousen, The Slide Solution. “Mensen zijn gewoontedieren, dat merk ik vooral in de zorg. Het was in het begin dus best lastig om mensen mee te krijgen met onze innovatieve uitvinding.” Daarnaast ontwikkelt Arion Swash, een product dat wassen zonder water mogelijk maakt. “Bij het wassen van zorgbehoevende mensen levert dit ontzettend veel tijdwinst op, en het is net zo hygiënisch.”

Drukte in coronatijd

Door de uitbraak van het coronavirus was er in de zorg veel belangstelling voor de producten van Arion. “In deze tijd stond hygiëne natuurlijk extra in de schijnwerpers. Dus ook het wassen zonder water. Vandaar dat de aanvraag naar Swash enorm toenam. Tegelijkertijd kwam hierdoor een enorme druk te staan op de supplychain, het integrale ketenbeheer.”

“Onze klanten van over de hele wereld kochten producten in lichte paniek in, dus moesten wij alle zeilen bijzetten om dat bij te benen. Dag en nacht hadden we contact met hen en onze leveranciers. We bekeken per keer of de vrachtwagen wel mocht rijden. Want hoe is de situatie in het land van bestemming? Kun je daar nog wel makkelijk komen? Deze vraagstukken leverden ons een aantal nieuwe uitdagingen op. Denk aan het opschalen van de productie en mensen zonder ervaring of opleiding inwerken in het productieproces. Op een aantal schoonheidsfoutjes na, is dit echt geweldig verlopen!”

Ook in deze drukke tijd kon hij terecht bij zijn acconavm adviseur Ron Hennes. “Ik ken Ron al heel lang. Ik kan met hem op management- en strategisch niveau sparren en hij is kritisch. Dat komt door onze sterke vertrouwensband’.” Ron voegt toe: “Daarbij heb ik zelf als mede-eigenaar in het verleden een middelgroot bedrijf mee mogen aansturen, dus ik kan er ook als ondernemer over meepraten. Ik fungeer vooral als adviseur en klankbord van Erik.”

Heftige situatie in Spanje

Hoe wrang ook, Arion kon juist in deze heftige periode met Swash een waardevolle bijdrage leveren aan de coronazorg: “In Madrid werd het beurs- en congresgebouw in allerijl omgebouwd tot grootste coronaziekenhuis van Spanje. Hier waren wij nauw bij betrokken.”

Waar Swash niet aan te slepen was, merkte men bij Arion een andere tendens rondom The Slide Solution. “De afname daarvan daalde drastisch. Waarschijnlijk omdat de doelgroep angstig is voor het coronavirus. The Slide Solution wordt vooral gebruikt door ouderen. In deze tijd gaan zij minder snel naar een dokter of medisch speciaalzaak.

Om zoveel mogelijk actuele informatie uit verschillende landen te krijgen, hebben we vooral het contact met onze klanten in de frontlinie (de leveranciers van de elastische kousen) verder versterkt. Die informatie gebruikten we in onze scenarioplanning tijdens de piek van corona en we ontwikkelden in mum van tijd allerlei online trainingstools om onze klanten goed te blijven ondersteunen.”

Geen muur te hoog

De uitbraak van het coronavirus zorgde voor een periode vol uitersten bij Arion. Dat vraagt veerkracht van een ondernemer. De Duitse grens loopt dwars door hun pand in Heerlen en voor het pand staat een stukje Berlijnse muur, met als achterliggende gedachte: geen muur te hoog of hij kan geslecht worden. En bij Arion denken ze in kansen. Erik vertelt: “Het is een heel hectische, maar ook leerzame tijd. Je kunt wel bij de pakken neer gaan zitten, als een product totaal niet meer loopt. Maar je kunt zo’n periode beter gebruiken om te kijken wat nu écht belangrijk is.”

Dit is wat Ron ook zo bewondert aan Erik en Arion. “Onderaan zijn mail sluit Erik altijd af met ‘simply smile’, tekenend voor hoe ze bij Arion problemen benaderen. Ze denken altijd in oplossingen of kansen. Tegelijkertijd kan dat ook een valkuil zijn. Altijd met groei bezig zijn is goed, maar er moeten ook momenten zijn om van die groei te genieten. Erik kent zijn sterke én zwakke punten en weet een team om zich heen te vormen dat hem versterkt”, stelt Ron.

“Ga niet bij de pakken neerzitten, maar zorg voor een plan voor de toekomst”

Focus bepalen

Erik vult aan: “Tijdens de coronacrisis heb ik regelmatig contact gehad met Ron, ook omdat ik sinds juli naar Denemarken ben verhuisd. We hebben ons directieteam uitgebreid van twee naar drie om dit op te vangen. 80 procent van mijn taken worden nu overgenomen door het nieuwe directielid waardoor ik meer tijd krijg en maak om met de toekomst van Arion bezig te zijn. Hierdoor besteed ik meer aandacht aan strategische zaken.

Die bespreek ik uiteraard ook met Ron: hoe gaan we straks verder? Welke richting willen we op? Het is heel prettig om daar met iemand over te sparren met wie je een klik hebt en wederzijds vertrouwen ervaart. Iemand die zich bewust is van jouw situatie.”

Ron licht toe: “Ik bespreek met Erik wat de consequenties zijn van zijn verhuizing naar Denemarken en hoe hij zorgt dat de bedrijfsvoering gewaarborgd is. Verder kijk ik naar heel praktische zaken die hiervoor geregeld moeten worden. Bijvoorbeeld qua salarisvoering of een auto van de zaak.”

Klaar voor de toekomst

Arion is een ambitieus groeibedrijf. De groei bedraagt gemiddeld zo’n 30 procent per jaar, maar de ambities van Arion en Erik zijn groter. “De echte groeistuip moet nog komen. We kijken naar de potentie van de markt en automatisch ook naar die van het bedrijf. Door investeringen in onze nieuwe fabriek en het laboratorium zijn wij er in ieder geval klaar voor. Onze productiecapaciteit is hierdoor geschikt voor een hoger niveau.”

Bij deze groei hoort ook internationale uitbreiding. “We breiden uit naar een aantal landen waar we nog niet zitten. Bijvoorbeeld in Latijns-Amerika. Na een redelijk pittige fase voor het bedrijf, is het tijd om door te pakken. Daarvoor verzamelen we goede partners om ons heen, die ons daarbij helpen. Ik kijk ernaar uit om deze stappen samen met acconavm te zetten en onze samenwerking te versterken.”

geen muur te hoog ArionCEO Erik Joosten van Arion en acconavm adviseur Ron Hennes: ‘Klaar voor de toekomst’.

Meer weten?

Neem dan contact op met het acconavm-kantoor in uw regio.

 

Foto boven: CEO Erik Joosten voor de productieruimte van Swash.
Fotograaf: Hans van der Beele

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht