eHerkenning steeds vaker noodzakelijk: vraag het tijdig aan

eHerkenning steeds vaker noodzakelijk: vraag het tijdig aan

eHerkenning

Als ondernemer hebt u er ongetwijfeld van gehoord: eHerkenning. De (verplichte) opvolger van DigiD voor bedrijven. Hiermee regelt u met één inlog al uw zaken bij overheidsinstellingen, zoals het UWV, de Belastingdienst en de RVO. Wat verandert er precies en wat betekent dit voor u? Ik vertel er graag meer over.

Laten we eerst teruggaan naar het begin. eHerkenning raakt steeds meer ingeburgerd. Eind 2019 was het UWV de eerste instantie waarvoor eHerkenning verplicht werd gesteld. Inmiddels zijn ook al geruime tijd pensioenfondsen over en kunt u bij nog eens 400 andere instellingen inloggen via eHerkenning.

Aangifte voor bv’s via eHerkenning

Hebt u een bv en regelt u zelf uw loonaangifte en aangifte vennootschapsbelasting? Sinds 2020 regelt u dit ook via eHerkenning.  De aangifte via eHerkenning moet jaarlijks op 1 juni binnen zijn bij de Belastingdienst, hiervan krijgt u bericht.

Overgangsperiode: verkijk u niet

Is eHerkenning wordt steeds meer verplicht. Voor sommige instanties geldt een zogenaamde overgangsperiode. Wanneer eHerkenning definitief verplicht is, is nog niet bekend. Toch raad ik u aan om u niet te verkijken op die overgangsperiode en eHerkenning tijdig aan te vragen, want hier gaat soms best wat tijd over heen. Zo komt er in sommige gevallen iemand bij u langs om uw identiteitsbewijs te verifiëren.

Wat verandert er voor u?

Als het gaat om de manier van inloggen en uw zaken regelen, verandert er op het eerste gezicht niet zo veel. eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD voor bedrijven. Alleen heeft u straks nog maar één inlog. Een stuk eenvoudiger dus. Het achterliggende systeem is wel anders. Vooral: veel veiliger.

Betrouwbaarheidsniveaus

Waar u dan ook wel iets van gaat merken, zijn de vijf verschillende betrouwbaarheidsniveaus waarmee eHerkenning werkt. Het niveau dat nodig is, hangt af van de dienst die u gebruikt. Een omgevingsvergunning aanvragen heeft een ander betrouwbaarheidsniveau dan de aanvraag van een octrooi.

Steeds vaker: niveau 3

De betrouwbaarheidsniveaus variëren van 1 (inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord) t/m 4 (inloggen met PKI-certificaat). De meeste overheidsdiensten vereisen niveau 3, dit is bijvoorbeeld het geval bij het UWV en de Belastingdienst. Maar ook voor RVO, waarvoor nu nog vaak niveau 1 of 2 geldt. Bij niveau 3 logt u in met een gebruikersnaam, wachtwoord en sms- of pincode. Ook is het hierbij nodig om uw identificatiebewijs op locatie te laten verifiëren.

Upgraden

Hebt u al eHerkenning, maar gebruikt u voor bijvoorbeeld de RVO nu nog betrouwbaarheidsniveau 1 of 2? Dan zult u op enig moment moeten upgraden naar niveau 3. Bij RVO is moet dit voor 1 juli 2021 gebeuren. Houd hier rekening mee. En zorg dat u hier op tijd bij bent.

Coronacrisis: TVL aanvragen via eHerkenning

De coronacrisis heeft een economisch domino-effect tot gevolg en ondernemingen worden hard geraakt. Het kabinet heeft hiervoor verschillende regelingen aangekondigd. Een daarvan is de Regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Dit is een tegemoetkoming op basis van SBI-code in – de naam zegt het al – de vaste lasten van ondernemers vanwege de coronacrisis. Ook deze tegemoetkoming kunt u – naast DigiD – aanvragen met eHerkenning. Dit doet u via de RVO. Vanaf 12 april 2021 is hiervoor eHerkenning niveau 3 (eH3) noodzakelijk. Maakt u bij de aanvraag gebruik van DigiD? Dan verandert er niets.  acconavm kan u helpen met de TVL-aanvraag. Lees er hier meer over.

Ketenmachtiging

Bij acconavm ondersteunen we u graag met eHerkenning. Zo treden we regelmatig op als intermediair. We doen subsidieaanvragen namens ondernemers, ondersteunen bij het indienen van de Gecombineerde Opgave, regelen de aangiftes, doen verzuimmeldingen of verzorgen pensioenzaken. Besteedt u dit soort zaken ook uit? Regel dan tijdig een ketenmachtiging eHerkenning voor degene die namens u bepaalde zaken regelt. Uw acconavm adviseur kan hier meer over vertellen. Let op: hebt u de aanvraag voor ketenmachtiging ontvangen, laat hem dan niet te lang liggen, anders verloopt deze en moet het traject opnieuw.

Provider kiezen en jaarlijkse kosten

In tegenstelling tot DigiD voor bedrijven, is eHerkenning niet gratis. Doordat verschillende partijen (providers) eHerkenning aanbieden zijn hier kosten aan verbonden en deze verschillen per niveau en leverancier. Daar krijgt u wel een volledig AVG-proof oplossing voor terug.

Maakt u ook de overstap?

Mijn tip: stap tijdig over op eHerkenning. Zeker als u tot de groep behoort die TVL wil aan vragen of voor 1 juni de aangiften ingeleverd moet hebben. Het lijkt nog ver weg, maar er zijn geluiden van lange wacht- en doorlooptijden.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over eHerkenning? Bij acconavm beantwoorden we graag uw vragen én helpen we u bij de overstap en eventuele ketenmachtiging. Neem hiervoor contact op met uw adviseur of stuur een e-mail: eherkenning@acconavm.nl.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht