http://coronadossier

Een update voor werkgevers inzake de WW-premie in verband met het coronavirus

WW-premie in coronatijd

Update 20 maart 2020

Zoals bekend is de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans) per 1 januari 2020 een feit! Eén van de wijzigingen ziet op de hoogte van de WW-premie. In verband met het coronavirus is een aantal extra versoepelingen aangekondigd. Ook deze regel zou gaan gelden voor het hele jaar 2020 en wordt momenteel uitgewerkt door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Wilt u in 2020 de lage WW-premie van 2,94% betalen en niet de hoge WW-premie van 7,94%? Dan moet u een aantal zaken voor een bepaalde datum regelen. Tot voor de uitbraak van het coronavirus was deze datum 1 april 2020. Deze termijn wordt nu verlengd naar 1 juli 2020.

Hoe komt u in aanmerking voor de lage WW-premie?

Voor de lage WW-premie moet een arbeidsovereenkomst aan drie voorwaarden voldoen:

  • het betreft een schriftelijke overeenkomst
  • voor onbepaalde tijd
  • met vaste uren (geen oproepovereenkomst).

Wat moet u doen? En voor wanneer?

Het is van belang dat u controleert of u van alle werknemers een schriftelijk getekende arbeidsovereenkomst in uw administratie heeft, die voldoet aan alle genoemde voorwaarden. Zo niet, of twijfelt u, laat dan alsnog de juiste arbeidsovereenkomst maken. Dit geldt ook voor de werknemers die al langere tijd bij u in dienst zijn, op basis van mondelinge afspraken of op basis van een stilzwijgende verlenging van een eerder contract.

Immers, bij het ontbreken van de juiste overeenkomst betaalt u de hoge WW-premie en bespaart u niets. Voor werknemers die op 31 december 2019 al bij u in vaste dienst waren moet u uw zaken regelen voor 1 juli 2020. Dit was voor de uitbraak van het coronavirus dus 1 april 2020. Voor nieuwe werknemers dient u het juiste contract meteen bij de indiensttreding te regelen.

Moet het schriftelijk of kan het ook digitaal?

Vastlegging kan schriftelijk, maar mag inmiddels ook digitaal gebeuren. Een digitale handtekening of een instemming per e-mail in een HR-systeem, zoals bevestiging via een stemknop, voldoet ook. Het is wel belangrijk dat de e-mail de juiste inhoud heeft én dat u deze bevestigende e-mail goed bewaart in uw administratie.

Wat dient u op de loonstrook te vermelden?

Het is belangrijk dat op de loonstrook vermeld wordt welk type arbeidsovereenkomst de werknemer heeft: betreft het bepaalde of onbepaalde tijd? Tevens moet het aantal contracturen worden vermeld. De loonstrook moet overeenstemmen met de arbeidsovereenkomst van de werknemer. Het is niet mogelijk om een lage WW-premie te betalen bij een stilzwijgend verlengd contract. U moet een schriftelijke overeenkomst kunnen aantonen. Zorg er dus voor dat u dit voor elkaar heeft.

Hoe gaat u om met een tijdelijke urenuitbreiding?

Voor het coronavirus gold dat voor een tijdelijke urenuitbreiding u in principe de hoge WW-premie betaalt. Deze regeling wordt nu versoepeld, aangezien ook veel werknemers nu veel moeten overwerken. U mag hiervoor de lage WW-premie blijven toepassen. Deze regel zou gaan gelden voor het hele jaar 2020 en wordt nog uitgewerkt door het ministerie van SZW. (20 maart 2020)

Hoe gaat u om met overwerk in verband met het coronavirus?

Werken uw werknemers veel over in verband met het coronavirus? Moet u dan de lage WW-premie herzien? U mag hiervoor de lage WW-premie blijven toepassen. Ook deze regel zou gaan gelden voor het hele jaar 2020 en wordt nog uitgewerkt door het ministerie van SZW. (20 maart 2020)

Het ministerie van SZW zal deze wijzigingen zo spoedig mogelijk uitwerken en publiceren.

Vragen en meer informatie

Hebt u vragen over de WAB? Of over het toepassen van het lage WW-percentage in deze turbulente tijd? Dan kunt u uw vraag stellen aan uw contactpersoon. Onze adviseurs werkgeversservice en arbeidsjuristen kunnen u ook nader adviseren.

Meer weten?

Binnen acconavm is een speciaal team samengesteld dat de ontwikkelingen rondom coronaproblematiek op de voet volgt. Zodat we u kunnen voorzien van advies op elk gebied.
Bent u al klant? Neem dan contact op met uw contactpersoon. Hij/zij is het beste op de hoogte van uw situatie en schakelt zo nodig met een collega-specialist. Geen klant van ons maar wel vragen? Ook dan bent u van harte welkom voor hulp of het delen van uw zorgen! Onze collega’s zijn voor u bereikbaar. Neem contact op met een acconavm kantoor bij u in de buurt. acconavm brengt u en uw onderneming verder, ook in moeilijke tijden.

Neem contact met ons op

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht