Een onjuiste factuur en de btw

onjuiste factuur

Het maken van een juiste factuur is van belang voor de indiening van de btw-aangifte. Veel ondernemers zijn zich niet bewust van de strenge eisen voor het opstellen van een factuur. Past u de regels niet toe? Dan loopt u risico om geweigerd te worden voor btw-aftrek. Ook loopt u kans op een boete.

Daarom aandacht voor de factuurvereisten, de risico’s van een onjuiste factuur en kleine factuurgebreken.

Vereisten voor een factuur

  • Vermeld de datum van uitreiking van de factuur met het volgnummer van de factuur.
  • Vermeld vervolgens de volledige juridische naam met het vestigingsadres van de leverancier zoals deze ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Ook moeten deze gegevens met betrekking tot de afnemer genoteerd worden. Let op: vermeld het volledige adres, alleen een vermelding van een postbusnummer wordt niet geaccepteerd.
  • Vermeld het btw-nummer van de leverancier op de factuur. Vermeld ook het btw-nummer van de afnemer als het gaat om een intracommunautaire prestatie of wanneer de btw naar de afnemer wordt verlegd.
  • Vermeld op de factuur duidelijk de aard van de goederen of diensten die u levert en de datum van levering.
  • Is er een vooruitbetaling geweest, dan dient u dit ook op de factuur te vermelden.
  • Tot slot vermeldt u het bedrag dat in rekening wordt gebracht inclusief berekening van de btw. Let op: Levert de ondernemer prestaties waarbij verschillende btw-tarieven in rekening moeten worden gebracht, zet deze bedragen dan apart op de factuur. Vermeld daarnaast het in rekening te brengen bedrag aan btw apart, samen met het toegepaste btw-tarief. Bij toepassing van de verleggingsregeling moet dit duidelijk op de factuur vermeld worden.

Gevolgen van een onjuiste factuur

Risico’s onjuiste verkoopfactuur
Als gevolg van een fout in de verkoopfactuur heeft de Belastingdienst het recht om per onjuiste verkoopfactuur een boete op te leggen van maximaal € 5.278.

Constateert u als leverancier een fout in een factuur? Corrigeer deze zo snel mogelijk door een creditfactuur aan de afnemer te sturen met daarbij een nieuwe factuur zonder fouten.

Risico’s onjuiste inkoopfactuur
Een afnemer die belaste btw-prestaties verricht heeft in beginsel recht op vooraftrek van btw. Constateert de Belastingdienst een fout in de inkoopfactuur, dan bestaat de kans dat de afnemer het recht op vooraftrek van btw verliest. Wel is het zo dat bij kleine gebreken in de inkoopfactuur de Belastingdienst niet zomaar over mag gaan tot intrekking van het recht op vooraftrek van de afnemer. Zo is bijvoorbeeld een factuurgebrek bestaande uit het vermelden van een postbusnummer in plaats van een vestigingsadres niet voldoende voor de Belastingdienst om het recht op aftrek van btw bij de afnemer te mogen weigeren. Alleen als er meerdere gebreken gevonden zijn in de inkoopfactuur of als het gaat om grote factuurgebreken zal de Belastingdienst maatregelen treffen.

Constateert u als afnemer een fout in een factuur? Neem dan contact op met de leverancier en vraag om een creditfactuur met daarna een gecorrigeerde factuur.

Conclusie en whitepaper factuurvereisten

Het is als ondernemer van belang om oplettend om te gaan met het maken of ontvangen van facturen. Zorg ervoor dat de bovenstaande factuurvereisten op de factuur zijn verwerkt. Zijn er toch fouten in de factuur geslopen, zorg dan voor een creditfactuur met een nieuwe correcte factuur die aan de afnemer wordt uitgereikt. Een afnemer die ziet dat er fouten in de inkoopfactuur zitten doet er verstandig aan dit te melden bij de leverancier, met daarbij het verzoek een creditfactuur toe te sturen met een nieuwe correcte factuur. Wordt dit niet gedaan dan kan de Belastingdienst een hoge boete opleggen aan de leverancier. Bij de afnemer kan zelfs het recht van vooraftrek op btw worden beperkt. In de whitepaper factuurvereisten ziet u alle eisen overzichtelijk op een rij. U vraagt deze kosteloos aan via onderstaande button.

Factuurscan geeft antwoord

Als er vragen zijn met betrekking tot facturen kunt u contact opnemen met de btw-specialisten van acconavm. Wij voeren regelmatig een Factuurscan voor ondernemers uit, waarin we in de facturen duiken en ze checken met de geldende eisen. Zo kunt u uw proces van facturen verstrekken en ontvangen optimaliseren en boetes voorkomen.

Ontvang nu uw gratis whitepaper
Factuureisen whitepaper - oktober 2017.pdf
  • Door het invullen van deze whitepaperaanvraag verstrekt u de ingevulde gegevens aan acconavm. Deze gegevens worden verwerkt in ons CRM-systeem en worden vertrouwelijk behandeld. Uw gegevens worden enkel voor interne doeleinden gebruikt en zijn alleen inzichtelijk voor medewerkers die hier bij moeten kunnen, voor de juiste afhandeling en opvolging van uw aanvraag. Wilt u meer weten over hoe wij veilig gegevens verwerken? Bekijk dan ons privacystatement.
Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht