Is een goed kassasysteem al belangrijk voor u?

Kassasysteem

Vaak is een kassasysteem een sluitpost voor de retailondernemer. Echter, de relevante verkoopinformatie komt meetbaar uit uw kassasysteem rollen. Dat verdient meer aandacht dan een sluitpost op de begroting.

Vroeger was de functie van de kassa heel anders. Het was een elektronisch middel om bedragen bij elkaar op te tellen. Aan het einde van de dag een kwam de telstrook eruit, met daarop de dagomzet. Tegenwoordig heeft de kassa een heel andere betekenis. De kassa is het hart van de onderneming. De kassa van nu is een computer die u toegang geeft tot relevante managementinformatie die voor elke retailer van groot belang is.

De ontwikkelingen om ons heen gaan heel snel, allerlei zaken veranderen in een hoog tempo. De consument wordt steeds grilliger. Merken die bijvoorbeeld een aantal jaar geleden erg in trek waren, kunnen nu zo maar niet meer interessant zijn. En, hoe houd je dat als retailer nu allemaal bij? Een goed kassasysteem laat u deze ontwikkelingen precies zien. En dat is zo belangrijk, hierdoor bent u in staat tijdig en snel bij te sturen! Uiteindelijk zorgt dit voor uw succes!

Goede kassasystemen kunnen erg kostbaar zijn. Maar u krijgt er zoveel voor terug. Zeker als het systeem goed is ingericht en als u weet hoe u de informatie eruit kunt krijgen.

Kassasysteem geeft meer dan financiële informatie alleen

Een goed kassasysteem geeft inzicht in brutomarges per artikelgroep, omloopsnelheden, gemiddelde bonbedragen, enz. Op basis van deze informatie kunt u als ondernemer de juiste beslissingen nemen. Nog steeds hoor ik regelmatig ondernemers zeggen: “Mijn gevoel zegt dat deze merken heel goed lopen”. Een uitdraai uit het kassasysteem laat echter iets anders zien en dat is dan een gemiste kans. Een goed systeem geeft u niet alleen inzicht in uw financiële cijfers. Het kan nog veel meer. Het laat u zien wie uw belangrijkste klanten zijn!

Klantinformatie

Als retailadviseur stel ik natuurlijk ook vaak de vraag: “Wie zijn nu uw beste klanten en waar komen ze voor als zij de winkel bezoeken?”. Veel retailers vinden het moeilijk deze vraag te beantwoorden. Dat is jammer. Met deze informatie kunt u zoveel. U kunt bijvoorbeeld klanten heel gericht benaderen als bepaalde artikelen binnen zijn. Wie vindt persoonlijke aandacht nu niet leuk? In deze tijd kan het moeilijk zijn om klanten naar uw winkel te krijgen. Een goed systeem helpt u hierbij zeker.

Hoe onderscheidt u zich nu als retailer? Wat maakt u anders, waarom moeten klanten bij u winkelen? Als u zich laat ondersteunen door een goed kassasysteem, de tijd neemt om naar uw financiële cijfers te kijken, dan helpt dat enorm om het verschil te maken. U kunt zich makkelijker gaan onderscheiden. Het gaat niet alleen om beleving, sfeer of gastvrijheid in uw winkel. Natuurlijk is dit ook erg belangrijk. Nog belangrijker is, de klant naar uw winkel krijgen en weten met welke artikelen het geld verdiend wordt. Door te sturen op een gemiddeld bonbedrag en uw personeel hierin mee te nemen, bent u als retailer in staat uw omzet te verhogen!

Voor meer informatie over kassasystemen, kengetallen en sturen op basis van cijfers, kunt u contact opnemen met onze retailadviseurs. U kunt hen bereiken via onderstaand contactformulier.

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht