Vooraf weten voor wie je werkt – D-M Fruit

DM Fruit

Johan Dagevos (D) en Arno Moelker (M) zagen in 2014, van de ene op de andere dag, zo ongeveer hun afzetmarkt voor fruit instorten. Dit jaar ziet de wereld er weer een stuk zonniger uit. Een heldere visie op hun markt, op de eigen positie daarin én goede managementinformatie bleken de degelijke pijlers onder D-M Fruit.

“2014 was een prima appels- en perenjaar,” vertelt Johan Dagevos. “Maar opeens was de afzet verdwenen. Voor we het wisten, zaten we door de Russische boycot in heel zwaar weer. Wij verkopen altijd alles direct van de boom, dus zonder tussentijdse opslag. Net op het moment dat ons afzetseizoen was begonnen, escaleerde het in de Oekraïne en was de boycot een feit. We hebben zelfs partijen in de interventieregeling gedaan. Alles wat normaliter geëxporteerd werd naar Rusland, kwam als een boemerang terug de Europese markt op. Met desastreuze prijsdalingen als gevolg. Wij konden geen kant meer op. We zijn nu een jaar verder en alles gaat weer precies de andere kant op. Iedereen is gewend aan de boycot, er zijn nieuwe markten aangeboord, het is allemaal weer wat stabieler en de prijzen zijn weer goed.”

Instrument

Johan Dagevos en zakenpartner Arno Moelker telen in het Zeeuwse Wemeldinge op 34 hectare drie hoofdrassen peren (Conference, Alexander Lucas en Doyenne de Comice) en drie hoofdrassen appels (Elstar, Jonagold en Junami). Uitgangspunt voor de rassenkeuze is de markt. Johan Dagevos: “Als je van te voren niet weet voor welke klant je teelt, moet je er goed over nadenken of je wel verder wilt in deze branche. Telen zonder duidelijkheid te hebben over de afzet is ons te onzeker. Het kan niet zo zijn dat je iets maakt waar niemand op zit te wachten. Maar dat veronderstelt wel, dat je weet hoe je met die markt moet omgaan. Het is net als met een harp. Mooi instrument, maar je moet wel weten hoe je hem bespeelt.”

Repliek

Een belangrijke keus die Dagevos en Moelker in dat verband hebben gemaakt is: net iets eerder rechtstreeks van de boom de markt op. Het aantal kilo’s is dan misschien wat minder, maar de prijs stukken beter. Daarnaast volgt D-M Fruit de prijsontwikkeling op de voet en op basis daarvan wordt het te volgen beleid aangepast: “Managementinformatie is, naast Fingerspitzengefühl en jarenlange ervaring, essentieel. Wij weten alles over de markt, maar wij hebben een adviseur nodig die daar vanuit een fiscale, accountancy en financieel-administratieve invalshoek naar kan kijken. Én die snapt hoe onze markt werkt. Dáár komt acconavm om de hoek kijken. Met Wiljo de Dreu en Henk Verheuvel is het fijn samenwerken. We dagen elkaar uit, zetten elkaar op scherp en dienen elkaar van repliek. Het mooie van acconavm is dat zij ons bedrijf in benchmarks ook nog eens kunnen vergelijken met andere. Dat overzicht hebben wij zelf niet.”

Winners

Johan Dagevos voorziet schaalvergroting in de fruitsector. Gewoon, omdat ook de marktpartijen waarmee fruitbedrijven te maken krijgen, groter zijn geworden. Daarnaast is en blijft kwaliteit de onderscheidende succesfactor. In de eerste plaats van het product, maar direct gevolgd door de kwaliteit van het bedrijf en de tools waarover het beschikt om de markt op maat te blijven bedienen. Johan Dagevos heeft er alle vertrouwen in dat zijn bedrijf tot de ‘winners’ zal behoren.

Goed gevoel

“Toen D-M Fruit vorig jaar in zwaar weer raakte, zijn we echt schouder aan schouder gaan staan,” vertelt Wiljo de Dreu, Accountmanager Agro van acconavm. “We hebben samen liquiditeitsprognoses gemaakt, beoordeeld wat er allemaal moest gebeuren en zijn aangeschoven bij de gesprekken met de bank. D-M Fruit is een klant waarmee we écht sparren. Johan en Arno hebben een duidelijke visie en stemmen die ook met ons af. Zaken die ons opvallen, zoals de in relatie tot de sector wat hogere loonkosten of de sorteerwerkzaamheden voor derden, kaarten we zonder terughoudendheid aan. Als daar na een stevige discussie concreet wat mee gedaan wordt, geeft dat een heel goed gevoel. Van beíde kanten, dat weet ik zeker.”

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht