Crowdfunding in de fruitteelt

Eveline en Jacob Westeneng slaan nieuwe weg in

Crowdfunding in de fruitteelt

Crowdfunding

Voor financiering stappen ondernemers niet meer als vanzelfsprekend naar de bank. Er zijn steeds meer alternatieve mogelijkheden voor ondernemers om hun ambities te realiseren. Crowdfunding bijvoorbeeld. Eveline en Jacob Westeneng brachten op een bijzondere manier geld bijeen en creëerden de ‘Fruittuin van Utrecht’.

Het overgrote deel van hun oogst aan appels, peren en kersen verkochten en verkopen Eveline en Jacob Westeneng via de tussenhandel. Maar daarnaast begonnen ze vijf jaar geleden hun eigen plattelandswinkel en begonnen ze zich meer toe te leggen op verkoop aan de consument. Eveline Westeneng: “En met groot succes. We zien dat het mensen ook steeds meer gaat om de beleving van het platteland, om de boerderij, om onze manier van leven. Het gaat niet meer alleen om de kersen, appels en peren. Wij zitten dichtbij de stad en besloten nog meer in te spelen op die beleving. Wij wilden de ‘Fruittuin van Utrecht’ creëren. Om die reden zijn we ook begonnen met aardbeien. Een product met een bepaalde uitstraling, zichtbaar en tastbaar voor de consument en passend in die beleving. Onze plannen vergden wel een behoorlijke investering en met de bank kwamen we daar niet uit. Via een collega van ons met een bakkerij kwamen we op het idee van crowdfunding. Dat paste perfect, want onze ideeën gaan uit van een grote verbondenheid met onze klantenkring. En juist daarin zochten we onze crowdfunders.” 

Klantenkring

Met hulp van een gespecialiseerde organisatie en financieel-administratief ondersteund door acconavm zette Eveline Westeneng een crowdfundingsactie op touw. Via nieuwsbrieven en social media zocht zij contact met mensen binnen de klantenkring van het fruitteeltbedrijf van haarzelf en haar man. De media in de regio – de plaatselijke krant en RTV Utrecht – kregen al snel lucht van het opmerkelijke initiatief en besteedden er ruim aandacht aan. Eveline Westeneng: “Dat hielp enorm. Er kwamen heel veel mensen op af en binnen drie maanden hadden we het benodigde geld bij elkaar. Mensen konden op twee manieren inschrijven. Een deel heeft gewoon geld ingelegd en krijgt daar aflossing en rente voor terug. Een groter deel krijgt elk kwartaal een waardebon, waarmee ze fruit en andere streekproducten kunnen ophalen in onze winkel. Daarnaast krijgen ze één keer per jaar een bon om zelf te komen plukken, op de speciale plukdag voor onze crowdfunders. Een derde categorie deelnemers ging voor de combinatie geld-natura.”

Hogere verdiensten

“Tuurlijk, het is veel werk. We moeten een aparte administratie bijhouden, we onderhouden het contact met onze crowdfunders met een nieuwsbrief, we moeten méér bieden dan alleen het product. Maar uiteindelijk zijn de verdiensten hoger. Wij worden een ander soort bedrijf: fruit is nog steeds de basis, maar daar begint een hele wereld omheen te ontstaan.”

‘Een logische, volgende stap’

Bij de start van haar crowdfundingsactie belegde Eveline Westeneng een informatieavond voor belangstellenden. Dick Bos, als Accountmanager al 28 jaar (!) betrokken bij het familiebedrijf, vertelde daar wat over de geschiedenis van het bedrijf: “Ik wilde ter ondersteuning van het initiatief graag wat vertellen over de degelijkheid van het bedrijf. Vertrouwen is bij crowdfunding natuurlijk van levensbelang. Eveline en Jacob spelen met de ontwikkeling van hun bedrijf prachtig in op een maatschappelijke trend: meer beleving, dichterbij de producent, eerlijke en betrouwbare producten. Zo onderscheiden zij zich in hun markt. Voor hen is het een logische, volgende stap. Met acconavm op de achtergrond zorgen zij dat ook het financieel-administratieve deel goed geregeld is.” 

www.krommerijnfruit.nl

 

Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.



<< terug naar overzicht