In de startblokken – tijd voor digitale instore marketing

digitale instore marketing

De vakantie is weer voorbij. Hopelijk hebt u genoten van een welverdiende vakantie, bent u even tot rust en bezinning gekomen en hebt u nieuwe ideeën en energie opgedaan. Begin het najaar fris, bijvoorbeeld met digitale instore marketing.

Een rustiger periode nodigt uit tot nadenken. Bijvoorbeeld over de ontwikkelingen waar de retailbranche in het algemeen mee te maken heeft en tot welke uitdagingen dat specifiek in uw situatie leidt. De terugloop van het winkelend publiek en de veranderingen in het consumentengedrag hebben zijn weerslag op uw omzet en winst. Waarom komen er minder consumenten naar uw winkel? Een vraag die wellicht al duizend keer door uw gedachten is geschoten. Hoe kunt u hier het gebruik van internet en social media in uw voordeel laten uitvallen?

Digitale instore marketing

Een oplossing hiervoor kan digitale instore marketing zijn. Met digitale instore marketing doet u digitaal aan marketingactiviteiten en maakt u gebruik van de smartphone van de klant. Het kan u belangrijke informatie geven over het consumentengedrag van uw klanten en potentiële klanten.

Deze informatie kunt u gebruiken om consumenten bij u te laten kopen i.p.v. bij uw buurman.

Waar moet u aan denken?

Door gebruik te maken van WiFi en beacons (een soort GPS voor binnen van waaruit u berichten kunt sturen). kunt u direct informatie naar een app sturen van de consument. Zo kunt u de consument triggeren uw winkel te betreden. Bijvoorbeeld door aan te geven dat de nieuwe zomercollectie binnen is, de uitverkoop is begonnen, de klant een gratis kopje koffie krijgt enz.

U kunt deze berichten ook vanuit uw eigen app versturen en de berichten baseren op het klantgedrag en interesses.

Daarnaast kunt u de smartphone gebruiken als klantenbinding. Via de smartphone kunt u bijvoorbeeld een digitale klantenkaart maken waarop de consument spaart voor korting, gratis producten e.d. Het voordeel is dat de klant de digitale klantenkaart altijd bij zich heeft en geen extra pasje in zijn beurs heeft.

Als laatste is digitale instore marketing zeer handig en snel in het verzamelen van klantgegevens en klantgedrag. Op basis van deze klantgegevens en klantgedrag kun u de klant benaderen en triggeren naar je winkel te komen.

Via digitale instore marketing bent u in staat beter en sneller het gedrag van uw klanten en potentiële klanten in kaart te brengen en in hierop in te spelen. Deze techniek kan een mooie kans zijn om onderscheidend te zijn.

Informatie

Wilt u meer informatie over digitale instore marketing? Neem dan contact met onze adviseurs op via het onderstaande contactformulier. Wij helpen u graag verder. We wensen u alvast een succesvol najaar!

Mike kleijnen
Mike Kleijnen (Accountmanager)
Mike Kleijnen is een van onze adviseurs in het zuiden van ons land. Door zijn brede interesse in Retail, volgt hij de ontwikkelingen op de voet om ook ondernemers in de retail net dat beetje extra te kunnen geven. Hij weet wat er speelt in het Limburgse.



<< terug naar overzicht