Onderbelichte brexit-kwesties mét tips voor uw bedrijf

Visual Brexit

Update 4 november 2019

‘Ondernemers, bereid u nu voor op een harde brexit’, leest u overal. Weet u niet waar te beginnen, vanwege de aanhoudende brexit-onzekerheid? Ik wijs u graag op een aantal onderbelichte kwesties, zodat u voor 31 januari 2020 uw zaken op orde hebt. 

Nu Boris Johnson zich met de brexit bezighoudt, komt een werkelijke uittreding steeds dichterbij. Nadat voor de derde keer uitstel is verleend, is de overeengekomen uittredingsdatum uiterlijk 31 januari 2020. Een no-dealbrexit is nog steeds een optie. Hoewel ik andere scenario’s niet uitsluit, adviseer ik u: bereid u voor op een harde brexit, het zogenoemde no-dealscenario.

Uitgangspunt: risicoscan

Allereerst is het belangrijk dat u uw risico’s inzichtelijk heeft. De Brexit Impact Scan is hiervoor een handige tool. Tip: vul deze tool in samen met een fiscalist of juridisch expert.

Vervolgens moet u een aantal standaardzaken snel regelen, als u goederen naar het Verenigd Koninkrijk exporteert. Denk aan de douaneaangifte, een EORI-nummer en eventueel een Vergunning artikel 23. Lees hierover meer in mijn vorige blogs.

Had u hier al aan gedacht?

Bent u al verder in uw brexit-voorbereidingen? Dan wijs ik u graag nog op enkele onderbelichte kwesties.

  1. Britse bankrekeningen
    Heeft u Britse bankrekeningen op uw naam of uw onderneming staan? Dit kan per 1 november 2019 voor problemen zorgen. Transacties gaan (meer) geld kosten en kunnen vertraging oplopen. Hebt u het geld op een Britse bankrekening binnenkort nodig? Zet het geld dan voor de zekerheid op een Europese rekening.
  2. Zakelijke geschillen
    Bij conflicten tussen EU-landen kunt u een beroep doen op het Hof van Justitie in Luxemburg. Krijgt u na de brexit een conflict met het VK? Dan moet u terugvallen op de spelregels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). De WTO heeft een geschillenbeslechtingsorgaan (arbitrage). Het is verstandig om u goed te verdiepen in de procedures van de WTO, voordat u afspraken maakt met uw Britse handelspartners.
  3. Voorraden en leveringsafspraken
    De Britse regering verwacht transportvertragingen, protesten en chaos bij de grens. Exporteert u goederen naar het VK? Kijk dan goed naar uw hoeveelheid voorraden, zodat uw business door kan tijdens vertragingen. En maakt u gebruik van vaste leveranciers in het VK? Dan kan het langer duren voordat u uw goederen ontvangt. Regel dan ook een ‘back-upleverancier’, waar u op kunt rekenen in tijden van nood.
  4. Onzekerheid bij uw medewerkers
    Heeft u Britse medewerkers in dienst? Of werken uw Nederlandse werknemers (regelmatig) in het Verenigd Koninkrijk? Dan zijn straks alle EU-spelregels niet meer geldig. Dat zorgt niet alleen voor veel regelwerk, maar ook voor onzekerheid bij uw werknemers. Mijn tip: laat uw medewerkers niet in onzekerheid. Geef informatie en betrek ze bij het regelwerk dat u gaat doen.
  5. Investeer in uw Britse zakenrelaties
    In spannende tijden komen zakenrelaties sneller onder druk te staan. Het is daarom nu extra belangrijk om ‘on speaking terms’ te blijven. Probeer kleine problemen tijdig op te lossen en investeer volop in uw zakenrelatie.

Doet u nog niet zo lang zaken in het Verenigd Koninkrijk? Verdiep u dan extra goed in de Britse (zaken)cultuur, zo voorkomt u misverstanden.

Stel uw vraag

Heeft u de risico’s van de brexit nog niet in kaart? Of heeft u hulp nodig bij specifieke brexit-vraagstukken? Het brexit-adviesteam van acconavm geeft u graag advies. Stel uw vraag via brexit@acconavm.nl.

Peter van As brexit
Peter van As (Accountmanager Belastingadvies - Team Internationaal)
Peter van As adviseert internationale klanten bij vraagstukken op het gebied van onder andere btw, loonbelasting, autobelasting en de 30%-regeling. Ook de brexit met alle consequenties is één van de onderwerpen die hem intrigeert. Met zijn jarenlange kennis en ervaring op internationaal gebied is hij verbonden aan het internationale team van accon■avm, waarbij hij zich focust op de brexit.



<< terug naar overzicht