Nu beschikbaar: subsidie voor behoud van zorgmedewerkers met langdurige klachten na corona

subsidie zorg

Staat u als werkgever in de sector Zorg & Welzijn op het punt om medewerkers te moeten laten gaan? Omdat u al twee jaar hun loon doorbetaalt terwijl ze arbeidsongeschikt zijn? Dan kunt u nu een subsidie aanvragen. U krijgt dan een tegemoetkoming in de loonkosten om deze werknemers nog zes tot twaalf maanden langer loon door te betalen. Dit geldt voor medewerkers die tijdens de coronapandemie uitgevallen zijn en nog steeds klachten hebben.

Maatregel tegen uitstroom zorgmedewerkers

Het kabinet heeft deze regeling ingesteld om de uitstroom van zorgmedewerkers in de sector tegen te gaan. En zorgmedewerkers tegemoet te komen in het feit dat zij, zeker in het begin van de pandemie, de grootste risico’s hebben gelopen en daar nu nog de gevolgen van ondervinden. Met de subsidie wil het kabinet u als werkgever stimuleren om samen met de medewerker te blijven werken aan herstel en re-integratie.

Bestaande regeling

Normaal gesproken bent u als werkgever verplicht het loon van een werknemer die niet in staat is te werken als gevolg van ziekte, 104 weken door te betalen. Is de werknemer na deze twee jaar nog niet hersteld? Dan komt hij of zij in aanmerking voor een WIA-keuring bij het UWV. U bent dan niet meer verplicht het loon te betalen. U kunt wel een vrijwillige loondoorbetaling aanvragen bij het UWV.

Tijdelijke ondersteuning

Kiest u voor een vrijwillige loondoorbetaling ook na twee jaar arbeidsongeschiktheid? Dan krijgt u met deze nieuwe tijdelijke regeling een gedeelte vergoed.. Zoals altijd, maakt u samen met uw medewerker afspraken over de inzet bij het herstel- en re-integratieproces.

Looncompensatie

In 2022 bedraagt de gedeeltelijke looncompensatie bedraagt 1.100 euro per werknemer per maand dat u het loon ‘verlengd’ doorbetaalt. U ontvangt deze subsidie voor maximaal twaalf maanden per werknemer. U kunt de subsidie (met terugwerkende kracht) aanvragen in drie tijdvakken:

Aanvraagtijdvak 1: 15 juni 2022 tot en met 31 juli 2022
Aanvraagtijdvak 2: 1 augustus 2022 tot en met 31 oktober 2022
Aanvraagtijdvak 3: 1 november 2022 tot en met 31 januari 2023

Voorwaarden

U kunt gebruikmaken van de subsidieregeling als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U was op 1 januari 2021 opgenomen in het handelsregister onder een SBI-code (zorg), zoals opgenomen in de regeling.
Het betreft een werknemer die tussen 1 maart 2020 tot en met 31 december 2020 langdurig arbeidsongeschikt is geraakt.
Voor deze werknemer hebt u na het tweede ziektejaar een verlengde loondoorbetaling van minimaal zes maanden afgesproken met het UWV.
Het UWV heeft deze vrijwillige loondoorbetaling bevestigd.

Meldingsplicht

Wanneer u de subsidie hebt ontvangen, hebt u een meldingsplicht. Dit betekent dat u het bij het ministerie moet melden als de duur van de vrijwillige verlenging is gewijzigd. Bijvoorbeeld wanneer de medewerker zijn of haar werkzaamheden eerder dan verwacht volledig heeft hervat.

Hulp bij aanvraag

Hebt u vragen over deze subsidie? Of wilt u hulp bij het aanvragen ervan? Uw acconavm adviseur staat voor u klaar. Hij of zij helpt u graag. Of neemt zelfs de hele aanvraag van u over. Neem direct contact op of vul onderstaand formulier in. U kunt ook een afspraak maken bij een kantoor bij u in de buurt.

Ivo Dinjens
Ivo Dinjens (HR-adviseur Werkgeversservice)
‘Getting the right people to do the right work in a right way at the right time’: dé essentie van HR. Hiervoor zet Ivo Dinjens zich in als HR-Adviseur Werkgeversservice. Hij ondersteunt ondernemers in Zuid-Nederland bij HR-vraagstukken, salarisadministratie én om een duurzame arbeidsrelatie te realiseren met hun personeel. Met aandacht voor de mens achter het bedrijf is Ivo een gewilde sparringpartner voor talrijke ondernemers.



Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
<< terug naar overzicht