http://coronadossier

Mooi nieuws: verruiming werkkostenregeling (WKR)

Een nieuwe maatregel van het kabinet: een verruiming van de werkkostenregeling (WKR). Dit betekent dat u als werkgever meer onbelaste vergoedingen mag verstrekken aan uw werknemers. Een fijn steuntje in de rug in deze bijzondere tijd.

Extra steunmaatregel

Toen ik na een lang weekend (vanwege Koningsdag) weer aan het werk ging, had de RVO alweer zes nieuwe maatregelen klaarstaan. De verruiming van de WKR is een van deze extra maatregelen.

Oude regeling

Voorheen mocht elke werkgever in 2020 1,7 procent van zijn totale loonsom tot 400.000 euro gebruiken voor onbelaste vergoedingen aan zijn personeel. Dit komt neer op maximaal 6800 euro per jaar.

Nieuwe situatie

Deze zogeheten vrije ruimte is nu verruimd naar 3 procent per jaar. Bij een loonsom van 400.000 euro betekent dit een maximale onbelaste vergoeding van 12.000 euro per jaar. De reden achter de verruiming is dat werkgevers hun werknemers tegemoet kunnen komen in crisistijd. Omdat ze bijvoorbeeld extra kosten maken vanwege thuiswerken of als bedankje voor hun inzet.

Wat is er mogelijk?

De vrije ruimte kunt u voor allerlei vergoedingen inzetten. Denk naast een thuiswerkvergoeding ook aan leuke attenties zoals een bloemetje, het omzetten van een bonus in een onbelaste uitkering of een fiets van de zaak.

Er is dus veel mogelijk, maar de exacte invulling van deze maatregel is nog niet bekend. Toch verwacht ik dat er niet veel aan de huidige voorwaarden verandert.

Aan de slag

Gaat u de WKR toepassen? Dan wijs ik u op drie aandachtspunten:

  1. Wijs de vergoeding aan als eindheffingsbestandsdeel voor de WKR. Dit doet u eenvoudig door dit vast te leggen in de administratie.
  2. U kunt de WKR niet achteraf toepassen. Zorg ervoor dat u de vergoedingen betaalt in 2020.
  3. Houd rekening met de gebruikelijkheidstoets, waarmee de Belastingdienst nagaat of de vergoeding gebruikelijk en realistisch is.

Wij staan voor u klaar

Wilt u advies over het slim toepassen van de WKR? Of heeft u andere (coronagerelateerde) vragen? Binnen acconavm is een speciaal team samengesteld dat de ontwikkelingen rondom coronaproblematiek op de voet volgt. Zodat we u kunnen voorzien van advies op elk gebied.

Neem contact op

Bent u al klant? Neem dan contact op met uw contactpersoon. Hij/zij is het beste op de hoogte van uw situatie en schakelt zo nodig met een collega-specialist. Geen klant van ons? Ook dan zijn onze collega’s bereikbaar. Neem contact op met een acconavm kantoor bij u in de buurt. acconavm brengt u en uw onderneming graag verder, ook in moeilijke tijden.

Alexander van Kleij (Directeur Werkgeversservice)
Alexander van Kleij, Directeur Werkgeversservice, adviseert met deskundigheid en enthousiasme ondernemers in hun werkgeversrol. De vraagstukken hierin zijn divers: van loonkostensubsidies, een functiehuis, workshops functioneren en beoordelen, vragen rondom loonaangiften en werkkostenregeling, het begeleiden van internationale werkgevers in Nederland, en het toepassen van de ketenregeling. U kunt met iedere werkgeversvraag bij hem terecht. Alexander heeft jarenlang ervaring en beleeft veel plezier aan het vooruit helpen van ondernemers op werkgeversgebied. Heeft u een vraag voor Alexander? Dan kunt u contact met haar opnemen via a.vankleij@acconavm.nl



Advies nodig rondom dit onderwerp?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op
  • Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
<< terug naar overzicht