Lesgeven over Prinsjesdag op middelbare school: een leerzame ervaring!

Elk jaar kijk ik er weer naar uit: Prinsjesdag. We doorgronden de Miljoenennota en voorzien ondernemers van het belangrijkste nieuws en tips. Dit jaar pakte ik het anders aan. Ik gaf een gastcollege over Prinsjesdag op het Rodenborch-College in Rosmalen. Een waardevolle ervaring! 

In de aanloop naar Prinsjesdag dacht ik na over mijn invulling aan maatschappelijk betrokken acties binnen acconavm. Ik wilde graag iets doen dat past bij mijzelf als persoon én bij acconavm als coöperatieve organisatie.

Ik bedacht me dat het leuk zou zijn om rondom Prinsjesdag onze kennis over te brengen aan anderen. Over Prinsjesdag, de Miljoenennota en het belastingstelsel in het algemeen. Jongeren zijn de ondernemers van de toekomst, dus dit leek mij een geschikte doelgroep.

Op naar het Rodenborch-College

Enkele maanden voor Prinsjesdag heb ik mijn idee voorgelegd aan het Rodenborch-College in Rosmalen. De teamleider van de school was gelijk enthousiast. Mijn plan paste perfect in hun onderwijsfilosofie, dat gebaseerd is op het 3 cirkels-principe van Gert Biesta.

In dit principe is naast vakkennis en vaardigheden ook veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, normen en waarden en beroepsoriëntatie. Dit wil de school mede bereiken door meer kennis van buiten de school naar binnen te halen. Mijn voorstel was dus meer dan welkom!

Succesvolle cocreatie

Het Rodenborch-College stemde in en ik mocht mijn lessen gaan voorbereiden voor havo 5- en vwo 5-leerlingen. Best wel spannend, want hoe laat je je lesprogramma aansluiten op het kennisniveau en de belangstelling van jongeren?

Gelukkig kreeg ik ondersteuning van de docenten economie. In cocreatie hebben we een interactief programma samengesteld waarin alle ruimte is voor (politiek-maatschappelijke) discussies, kritisch denken en persoonlijke ontwikkeling. Ook heb ik een onderdeel beroepsoriëntatie toegevoegd, waarin ik vertel over mijn vak als adviseur bij acconavm.

Leerlingen op de stoel van ministerraad

Op donderdag 19 september vond de eerste Prinsjesdag-gastles plaats bij een van de havo 5-klassen. Met animatievideo’s en sprekende voorbeelden heb ik het principe van Prinsjesdag uitgelegd. Vervolgens ben ik dieper ingegaan op belastingzaken en de highlights uit het Belastingplan 2020.

Leerlingen kregen ook een opdracht: hoe zou jij de budgetten verdelen, als je op de stoel van de ministerraad zat? Dit maakte de tongen los. Leerlingen stelden slimme vragen en durfden zich kritisch uit te laten over de keuzes van het kabinet. Erg leuk om deze onbevangen reacties te horen!

Op naar Prinsjesdag 2020

Na afloop kreeg ik ontzettend leuke reacties van docenten en leerlingen. Ze vonden het prettig om iemand uit de beroepspraktijk voor de klas te hebben staan. Ik vond het ook erg leuk om te doen.

Het zou fantastisch zijn als we dit lesconcept vaker kunnen toepassen, op het Rodenborch-College en op andere middelbare scholen. Ik kijk nu al uit naar Prinsjesdag 2020!

Voor deze maatschappelijk betrokken actie heb ik me laten inspireren door de geldlessen van de Rabobank tijdens de Week van het Geld.

Erik van der Most (Directeur Advies)
Vanuit een passie voor leiderschap en advies zet Erik van der Most mensen en organisaties in hun kracht. Ondernemers staat hij vanuit zijn brede finance-ervaring met raad en daad bij. Daarnaast stelt hij graag zijn netwerk ter beschikking om mensen met elkaar te verbinden, zowel ondernemers als collega’s bij accon■avm. Zij kunnen rekenen op de bevlogenheid en het enthousiasme van Erik.



<< terug naar overzicht